Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 23 nov 2017 02:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe zit dat? (algemeen)
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 aug 2012 11:28 
Member

In mijn zoektocht naar een setje geschikte portofoons voor o.a. 4x4 en outdoorgebruik ben ik op wat vragen gestuit. Ze hebben allemaal zijdelings met PMR te maken, dus ik plaats m'n bericht hier maar.

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat CB (27mhz) en PMR (446.xxxmhz) vrij gebruikt kunnen worden mits het standaard vermogen niet wordt overschreden (resp. 4 en 0,5 watt). Hoewel het erg verleidelijk is (diverse shops bieden dit tegen een kleine meerprijs aan) mag je zelfs met een N- of F-registratie op deze frequenties niet meer dan het standaard vermogen gebruiken (zie de tabel van het Agentschap Telecom (Gebruikersbepalingen Amateurfrequentiegebruik).

Om toch meer mogelijkheden te hebben zou ik een N-examen kunnen doen. Lijkt me erg interessant en na het behalen mag ik op een aantal frequenties tot 25 watt zenden. Voor mijn beoogd gebruik houdt dat echter in dat ook de tegenpartij (met wie ik op pad ben) dit examen behaald moet hebben. Dan kan bijv. wel een radio gebruikt worden op de VHF (144-146mhz )of UHF(430-436mhz / 436-440mhz) met max. 25 watt.
Ik hoop dat mijn redenering tot zover klopt.

Nu vraag ik me een paar dingen af:
    1. Mag ik een UHF/VHF radio ook gebruiken in het buitenland (met een N-registratie)?
    2. Hoe kan het dat ik portofoons kan huren waarvoor de verhuurder al een vergunning heeft? Blijkbaar mag dan ineens iedereen met 4 watt zenden op een UHF-frequentie (zonder eerst examen te hoeven doen). Om wat voor vergunning gaat het hier en wat kost die?
    3. Zijn er portofoons die geprogrammeerd kunnen worden met 8 PMR kanalen (0,5Watt) en daarnaast gebruikt kunnen worden op de overige UHF en/of VHF frequenties (met meer vermogen)?
    4. Wat is in het algemeen uberhaupt de ‘winst’ van het opvoeren van het vermogen? Wordt het bereik ook 4 keer zo groot als het vermogen 4 keer zo groot wordt?

Het zou leuk zijn als iemand op (één van) deze vragen een antwoord zou kunnen geven.

(Mocht ik wat forumregels overtreden doordat ik binnen het verkeerde onderwerp post of meerdere vragen in één keer stel, alvast sorry! Kon hierover geen spelregels vinden...)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 aug 2012 18:00 
Member

Beste John:

Het klopt dat sommige shops voor en kleine meerprijs en hoger zendvermogen aan bieden.
bijvoorbeeld 3,4 of 5 watt.

Het mag dan officieel wel niet maar hier in nederland mag officieel niets.
De controle hier op door het agentschaptelekom is er eigenlijk niet.
Alleen met klachten. maar PMR446 is en open band dus je raad het al........ geen klachten :D
Er wordt eigenlijk alleen maar gecontroleerd op andere zaken zoals zendpiraten op de Fm.
En op piraten op de amateur banden. en niet echt op PMR446.

Dus ik zou zeggen gewoon kopen.

Ik heb zelf op Portoshop.nl (zie banner hier rechts boven) en Midland G9 op export vermogen gekocht.
5watt voor 5 euro meer. en hij bevalt prima :D

En op ook maar antwoord te geven op vraag 4.

Het bereik neemt eigenlijk onder normale condities gek genoeg niet zoveel toe.
Misschien wel en beetje meer maar niet zo veel.
Hoogte is wel belangrijk.

Alleen alles gaat en stuk makkelijker. (je komt harder door. en minder storing/ruis).

Edit moderator: gratis hoofdletters toegevoegd, leest wel zo prettig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 aug 2012 19:31 
Member

-John- schreef:
In mijn zoektocht naar een setje geschikte portofoons voor o.a. 4x4 en outdoorgebruik ben ik op wat vragen gestuit. Ze hebben allemaal zijdelings met PMR te maken, dus ik plaats m'n bericht hier maar.

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat CB (27mhz) en PMR (446.xxxmhz) vrij gebruikt kunnen worden mits het standaard vermogen niet wordt overschreden (resp. 4 en 0,5 watt). Hoewel het erg verleidelijk is (diverse shops bieden dit tegen een kleine meerprijs aan) mag je zelfs met een N- of F-registratie op deze frequenties niet meer dan het standaard vermogen gebruiken (zie de tabel van het Agentschap Telecom (Gebruikersbepalingen Amateurfrequentiegebruik).

Om toch meer mogelijkheden te hebben zou ik een N-examen kunnen doen. Lijkt me erg interessant en na het behalen mag ik op een aantal frequenties tot 25 watt zenden. Voor mijn beoogd gebruik houdt dat echter in dat ook de tegenpartij (met wie ik op pad ben) dit examen behaald moet hebben. Dan kan bijv. wel een radio gebruikt worden op de VHF (144-146mhz )of UHF(430-436mhz / 436-440mhz) met max. 25 watt.
Ik hoop dat mijn redenering tot zover klopt.

Nu vraag ik me een paar dingen af:
    1. Mag ik een UHF/VHF radio ook gebruiken in het buitenland (met een N-registratie)?
    2. Hoe kan het dat ik portofoons kan huren waarvoor de verhuurder al een vergunning heeft? Blijkbaar mag dan ineens iedereen met 4 watt zenden op een UHF-frequentie (zonder eerst examen te hoeven doen). Om wat voor vergunning gaat het hier en wat kost die?
    3. Zijn er portofoons die geprogrammeerd kunnen worden met 8 PMR kanalen (0,5Watt) en daarnaast gebruikt kunnen worden op de overige UHF en/of VHF frequenties (met meer vermogen)?
    4. Wat is in het algemeen uberhaupt de ‘winst’ van het opvoeren van het vermogen? Wordt het bereik ook 4 keer zo groot als het vermogen 4 keer zo groot wordt?

Het zou leuk zijn als iemand op (één van) deze vragen een antwoord zou kunnen geven.

(Mocht ik wat forumregels overtreden doordat ik binnen het verkeerde onderwerp post of meerdere vragen in één keer stel, alvast sorry! Kon hierover geen spelregels vinden...)

Hallo John,

Ik zal je vragen op volgorde beantwoorden.

1) Met een N licentie mag je en LET OP in bepaalde landen je set gebruiken op 2mtr en 70cm.
Reden: N is nog geen CEPT licentie.
In praktiijk betekent dit overigens dat je in bijna all Europese landen gebruik kunt maken van 2mtr en 70cm.

2) Er bestaan TGN frequenties. T(ijdelijk G(esloten) N(etten) met grotere vermogens dan PMR446.
Een aantal daarvan zijn verhuurd aan bedrijven en die mogen ze uitgeven incl. verhuur van
mobilofoons of portofoons. LET OP: Deze zijn niet geldig in het buitenland.

3) Ja er zijn portofoons die geprogrammeerd kunnen worden zoals jij beschrijft.
LET OP: Dat is niet toegestaan want dit zijn geen goedgekeurde portofoons voor PMR446.
PMR446 portofoons zijn standaard slechts in staat 500mW ERP af te geven.

4) Hoger vermogen resulteert altijd in een grotere reikwijdte maar niet 4 keer groter.

Ik zou, als ik jou was, gewoon met 27MHz 4 watt beginnen en wanneer dat niet bevalt m.a.w. de reikwijdte niet voldoende is, dan zou je eventueel nog aan N kunnen beginnen.

Succes en veel plezier met de hobby.

Groeten,

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 aug 2012 11:11 
Member

De meeste 4x4's hebben een 27mc bak in de auto (als ze echt terrein rijden).
Erg handig om met collega 4x4's contact te houden.

Vanwaar de keuze voor pmr?

ps
Ik rij ook 4x4 (2x Suzuki)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 aug 2012 11:15 
Member

PE9PE schreef:
4) Hoger vermogen resulteert altijd in een grotere reikwijdte maar niet 4 keer groter.

Hoger vermogen resulteert niet in een grotere reikwijdte, maar in een betere signaal/ruisverhouding.
Radiosignalen planten zich rechtlijnig voort, en onder normale omstandigheden verdwijnen de signalen op een bepaald moment de ruimte in (je komt dus niet verder dan de horizon, let op, onder normale omstandigheden is niet voor niets vet geschreven).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 aug 2012 15:02 
Member

pb1sam schreef:
PE9PE schreef:

Hoger vermogen resulteert niet in een grotere reikwijdte, maar in een betere signaal/ruisverhouding.
Radiosignalen planten zich rechtlijnig voort, en onder normale omstandigheden verdwijnen de signalen op een bepaald moment de ruimte in (je komt dus niet verder dan de horizon, let op, onder normale omstandigheden is niet voor niets vet geschreven).

PB1SAM jij haalt hier iets door elkaar.

Bij korte afstandverkeer zoals portoffon of ook mobielverkeer op 27MHz kom je niet tot aan de horizon.
Dus geeft hoger vermogen, onder deze omstandigheden want daar begon hij over, wel degelijk een grotere reikwijdte.

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 aug 2012 23:40 
Member

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ga er vooral mee door!
De voorkeur voor PMR komt waarschijnlijk voort uit de compacte afmetingen ervan en uit de grote keuze erin. Ik realiseer me dat 27mc meer bereik geeft en ook nog eens verbindingen met auto's mogelijk maakt. Ze zijn alleen zo groot en de keus is zo beperkt. Ben nog niet verder gekomen dan de Midland 42, De Intek H-510, H-512 en H-520 en een dure Albrecht (en nog een paar hele goedkope met slechts 1 of 2 kanalen).

Maar goed, zoals gezegd. Het heeft geen haast... Tips blijven welkom.

Groeten,
John

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 aug 2012 22:46 
Member

Hier staan een hele hoop 27MC radio's waar vast wel wat tussen zit:

http://www.dile.nl/mobiel-c-21_22.html

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor 27MC gaan.

Rond de 70 euro heb je een prima bakkie.
Met een goede/lange antenne (Wilson 1000 bijvoorbeeld) haal je zeker 20 KM van auto naar auto.

grtz,
Martijn

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 jan 2016 22:43 
Member

Hoi iedereen,

Inmiddels zijn we een paar jaar verder. Leek me goed om wat ervaringen tot nu toe te delen.
Heb verschillende van jullie tips samengevoegd en daar is uiteindelijk het volgende uitgekomen:

- Ik heb twee zgan Midland 42 multi portofoons kunnen aanschaffen. Heel mooie en complete portofoons met een in eerste instantie tegenvallend bereik. Gelukkig helpt het om een een betere (langere) antenne op te zetten. Het zijn heel veelzijdige portofoons met veel accessoires (extra batterijhouder voor oplaadbare en normale batterijen en aansluiting voor in de auto en met een vaste antenne).

- Omdat ik deze portofoons toch wat groot vond heb ik een setje Midland G11 portofoons aangeschaft. Deze zijn erg handzaam en supereenvoudig in het gebruik. Geen uitgebreide instellingen (alleen via pc), lekker stevig en fatsoenlijke accu. Kan ze iedereen aanbevelen, hoewel de G10 misschien ook nog wel het overwegen waard is. Deze zijn in elk geval wat goedkoper.

Een probleem heb ik met de programmeerset van Midland. Tot nu toe geven alle computers waarop ik het geprobeerd heb een foutmelding van de USB tot Serial Converter (van Prolific). Inmiddels is het me gelukt om deze melding weg te poetsen (heb nu ook een COM-poort toegewezen gekregen), maar nu verschijnt er een "Runtime error 8020 (reading com device)". Heel vervelend omdat ik niet kan achterhalen waar dit probleem vandaan komt en wat er aan te doen is. Hierdoor kan ik allerlei extra functies van de G11 niet gebruiken. Zo heeft elk kanaal nu een piep bij het indrukken van de spreeksleutel. Verder zit er een VOX-functie op die via de PC kan worden ingesteld en kan het zendvermogen worden aangepast. Dat laatste mag natuurlijk niet, maar voorlopig kan ik uberhaupt nog geen aanpassingen doen!
Als iemand hier nog tips voor heeft dan hoor ik die graag. Mijn zoektocht naar een oplossing lijkt inmiddels vastgelopen.

Fijn om deze setjes geregeld te kunnen pakken (elk met eigen toepassingsgebied). Met name de G11 is zo eenvoudig en compact dat ik die regelmatig gebruik.

Ga allemaal zo door, leuk om zo af en toe weer over het forum te snuffelen.
Gr., John

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 jan 2016 22:57 
Member

Heb je hier wat aan?
http://www.miklor.com/COM/UV_Drivers.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]