Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 18 dec 2018 17:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 11:17 
Member

Jaja, zodra we gaan twijfelen of die van mij goedgekeurd zijn of niet wil je weten waar ik woon?:p
Ik zal in elk geval dat ctc dinges gaan proberen. Mischien helpt het goed!:)
Maar ik hoor daarmee andere gebruikers niet meer tenzei ze dezelfde ctcss instelling hebben zoals ik begrijp...maar stel dat de personen op zelfde mhz/frequencie zenden? Blokkeert mij dat de mogelijkheid te zenden? Want weet nog wel van een poos geleden dat als iemand praat en zend, je niet kan reageren naar die persoon.

Ik heb geen zin wat te zeggen over mijn portofoons sorry. Straks mag het niet dan heb ik veel geld weggegooid en word dit alleen maar een flametopic waar staat hoe slecht ik ben.
Ik wil daar liever niets van weten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 11:58 
Member

borgqueenx schreef:
Maar ik hoor daarmee andere gebruikers niet meer tenzei ze dezelfde ctcss instelling hebben zoals ik begrijp...maar stel dat de personen op zelfde mhz/frequencie zenden? Blokkeert mij dat de mogelijkheid te zenden? Want weet nog wel van een poos geleden dat als iemand praat en zend, je niet kan reageren naar die persoon.

Je kunt inderdaad niet zenden en ontvangen tegelijk. Als jij aan het zenden bent,
en een ander praat op dat moment terug, dan hoor je dat niet...
Dat blijft...
Als jouw signaal sterker is dan het signaal van bijvoorbeeld een babyfoon,
dan kom jij gewoon over die babyfoon heen en jouw tegenstation zal jou ook ontvangen.
Op het moment dat je een heel end uit elkaar bent, en de babyfoon is sterker dan jouw signaal,
dan hoort jouw tegen station jou niet..
Omdat de babyfoon niet met dezelfde CTCSS toon uitzend hoort hij de babyfoon niet,
en omdat jouw signaal zwakker is dan de babyfoon hoort hij jou ook niet...
Dat kan dan op dat moment het zendbereik verkorten, zonder dat je waarneemt wat hiervan de oorzaak is...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 12:03 
Member

haha, angsthaas!! :oops: haha

ik wilde alleen weten wat voor porto, zodat we kunnen zeggen of je tooncode kunt wijzigen.

Zoals je het zegt klopt het, als jij je portofoons instelt op tooncode 67.0 (bijv.) hoor jij alleen andere portofoons die op die frequentie zenden met code 67.0!

Let op, portofoons die de tooncode UIT hebben staan horen jou WEL!! Ze kunnen dus alleen niet terug praten naar jou (want je hebt tooncode aanstaan).

Wegdrukken is alleen als die ander 'tussen' jou en je medestation in zit.

vanwege het lage (toegestane) zendvermogen van 0.5 Watt zal dit zelden het geval zijn. (bij lasergamen ben je redelijk dicht bij elkaar).

misschien dat je porto's nu bij veel kanalen op dezelfde (verstoorde) frequentie zijn geprogrameerd, waardoor je op bijna elk kanaal (dezelfde) storing hebt.

Hoeveel kanalen hebben je portofoons?

Doorgaans is het zendbereik met pmr 0.5 tot 1.5 km, illegale portofoons (met meer zendvermogen (5 watt) zullen het dubbele wel halen, onder goede omstandigheden zelfs verder.

Ter info:
ik ben hobby-ist, niet in het bezit van zendvergunning (ben wel aan het kijken om die te gaan halen).
Ik gebruik vooral pmr (kenwood tk3101, 3201 en 3301 en motorola xtn446) , en soms vergunningplichtige motorola gp340's.

om te luisteren heb ik onlangs een boafeng UV-5RE gekocht (2m-70cm)

ik typ langzamer dan PB1SAM :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 12:07 
Member

ik vind het wat lastig uit te leggen maar je antwoord is niet wat ik zocht. ik zal wel even een voorbeeld noemen...of mischien snapte ik je antwoord niet goed geen diee:P

ik heb 5 spelers en dus gebruikers van portofoons. deze staan dan op dezelfde ctcss en mhz frequencie en kunnen naar elkaar zenden en ontvangen.
nu komt er iemand anders tussen, iemand die ik niet ken maar die wel op dezelfde frequencie zit, maar niet dezelfde ctcss code heeft. Deze persoon gaat de hele tijd lopen zenden. Dat betekent toch dat mijn portofoon het ontvangt maar blokkeert? zorgt dit er dan voor dat ik niet meer met de 5 spelers kan communiceren? of juist wel. ik snap dat je de persoon zonder dezelfde ctcss code niet meer hoort maar kan hij je nog steeds of deze manier iriteren of buiten staat zijn van zenden te stellen?

bedankt!:)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 12:15 
Member

borgqueenx schreef:
Dat betekent toch dat mijn portofoon het ontvangt maar blokkeert? zorgt dit er dan voor dat ik niet meer met de 5 spelers kan communiceren? of juist wel. ik snap dat je de persoon zonder dezelfde ctcss code niet meer hoort maar kan hij je nog steeds of deze manier iriteren of buiten staat zijn van zenden te stellen?

Dat is helemaal juist. Het gebruik maken van CTCSS is geen garantie dat niet iemand direct in
de buurt het kanaal bezet kan houden.
CTCSS houdt dat niet tegen.. Maar het maakt niet uit welke vergunningsvrije frequentie je daarvoor gebruikt. Gebruik je LPD kan iemand (moedwillig) storen, op 27MC kan dat, en op PMR kan dat ook.
Vergunningsvrij wilt zeggen dat iedereen daar gebruik van kan maken, en dat niemand het alleenrecht op die frequentie's heeft..
Daar zul je mee moeten leren leven...

(En sorry whiteframer dat ik snel kan typen hi :oops: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 12:31 
Member

ah ok...dus als die kiddo's zeuren/zenden kan ik niet meer zenden ook al gebruik ik een ctcss en hun niet...das wel jammer. Bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 13:55 
Member

Klopt.. Maar als de afstand tussen jij en je gesprekspartner 100m bedraagt,
en de afstand tot de babyfoon bedraagt 200m, dan is het signaal van je gesprekspartner sterker bij jou, en hoor je je gesprekspartner over de babyfoon heen komen...
Zit je gesprekspartner echter 1km bij je vandaan, en de babyfoon 200m, dan hoor je niets..
Het signaal van de babyfoon is dan sterker, maar aangezien deze niet de juiste CTCSS toon uitzend hoor je in dat geval niets...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 14:05 
Member

Ohh dus hoe sterker / dichterbij het signaal is, des te beter mn team me kan horen (of kans me te horen?)over andere apparaten heen die verder weg zenden of zwakker zenden?

Dat zou wel weer mooi zijn aangezien we met lasergamen nooit meer als 300meter van elkaar af zitten, al hoewel het wel in de bebouwde kom is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 14:33 
Member

borgqueenx schreef:
Ohh dus hoe sterker / dichterbij het signaal is, des te beter mn team me kan horen (of kans me te horen?)over andere apparaten heen die verder weg zenden of zwakker zenden?

Inderdaad.. Naarmate de afstand groter wordt, wordt het signaal zwakker.
Hoe dichter bij je bij je gesprekspartner bent, hoe sterker het signaal is,
en hoe kleiner de kans dat iemand het gesprek kan verstoren...
borgqueenx schreef:
Dat zou wel weer mooi zijn aangezien we met lasergamen nooit meer als 300meter van elkaar af zitten, al hoewel het wel in de bebouwde kom is.

Ik neem aan dat dat allemaal in dezelfde ruimte plaatsvind.
Gebouwen ed zorgen ook voor extra demping.. Dus als er een paar dikke muren tussen jullie inzitten, dan wordt het signaal ook zwakker. Maar dat moet je proefondervindelijk vaststellen.
De demping is afhankelijk van het soort materiaal en de dikte ervan...
Maar 300m kun je normaal door een paar muren wel overbruggen, of er moet wel heel erg veel metaal in verwerkt zitten...
En nog een pluspuntje.. Als jullie binnen zitten worden jullie signalen naar buiten door de muren gedempt.. Maar signalen van buiten (babyfoons van de buren ed) worden ook naar binnen toe gedempt... Dus dat maakt de kans dat de babyfoons jullie signaal onderling wegdrukt ook een stuk kleiner..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 apr 2013 14:36 
Member

Citaat:
Ik heb geen zin wat te zeggen over mijn portofoons sorry. Straks mag het niet dan heb ik veel geld weggegooid en word dit alleen maar een flametopic waar staat hoe slecht ik ben.
Ik wil daar liever niets van weten.

Goed gezien ! Als je hier een vraag stelt krijg je meestal eerst een preek "hoe illegaal je wel bezig ben" voordat je een antwoord op je vraag krijgt.

Sad but true :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]