Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 23 nov 2017 00:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 mei 2016 18:01 
Member

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Geen ervaring met deze materie. Maar een simpele advies vraag als consument, toekomstige privé gebruiker van een walkie talkie.
Reden is dat ik een (goedkoop) portofoon setje wil aanschaffen voor auto naar auto communicatie in het buitenland. Max 75 euro.

Ik heb nu de Cobra MT 975 2-VP voor 65 euro op het oog. (geen idee wat het verschil is tussen de 2-VP en de C die wordt aangeboden).

Deze Cobra lijkt me in die prijsklassen een goed product, voor wat ik erover kan vinden.

Nu ben ik een leek op dit gebied, dus ik ga wellicht een hele maffe vraag stellen :P

Ze hebben een vaste antenne (dus geen optie voor magneetvoet op de auto). Is er een andere manier hoe je primitief toch het signaal nog kan verbeteren? (Bijvoorbeeld simpel een draad aan de antenne knopen en uit het raampje hangen...)

Heeft er iemand ervaring met deze apparaatjes? En kan je er 1 km op de snelweg mee komen?

Of nog tips hoe je zo'n apparaatje toch iets kan versterken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 mei 2016 15:58 
Member

Travel Wolf schreef:
Hallo,

Ik ben nieuw hier. Geen ervaring met deze materie. Maar een simpele advies vraag als consument, toekomstige privé gebruiker van een walkie talkie.
Reden is dat ik een (goedkoop) portofoon setje wil aanschaffen voor auto naar auto communicatie in het buitenland. Max 75 euro.

Ik heb nu de Cobra MT 975 2-VP voor 65 euro op het oog. (geen idee wat het verschil is tussen de 2-VP en de C die wordt aangeboden).

Deze Cobra lijkt me in die prijsklassen een goed product, voor wat ik erover kan vinden.

Nu ben ik een leek op dit gebied, dus ik ga wellicht een hele maffe vraag stellen :P

Ze hebben een vaste antenne (dus geen optie voor magneetvoet op de auto). Is er een andere manier hoe je primitief toch het signaal nog kan verbeteren? (Bijvoorbeeld simpel een draad aan de antenne knopen en uit het raampje hangen...)

Heeft er iemand ervaring met deze apparaatjes? En kan je er 1 km op de snelweg mee komen?

Of nog tips hoe je zo'n apparaatje toch iets kan versterken.

Update:
Inmiddels aangeschaft: Cobra MT 975 2-VP
Eerste test is dat het prima werkt van auto naar auto, achter elkaar op de weg. Grotere afstand nog niet getest. Vraag over (nog) sterker signaal blijft staan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 mei 2016 13:01 
Member

Je hebt een type goedgekeurd apparaat gekocht.
Helemaal prima. :-) Deze portofoons mag je in de meeste Europese landen zonder vergunning gebruiken.
Als je het signaal op de een of andere manier gaat versterken, bijvoorbeeld door het aanpassen
van de antenne, of het opvoeren van het signaal, vervalt de type goedkeuring.
Op dat moment ben je niet meer legaal.
In Nederland kost de boet € 4.500,- bij eerste constatering overtreding,
en kan oplopen tot € 45.000,-
Hoe het in het buitenland geregeld is weet ik niet, maar het zou best kunnen zijn dat buitenlandse
overheden er op een hele andere manier mee omgaan, en daarmee bedoel ik dat ze best wel
eens een heel stuk strenger kunnen zijn, en dat je er niet met een boete vanaf komt,
maar dat je een celstraf krijgt.
Als je op die manier je vakantie wilt vieren, ga gerust je gang. :lol:
Wellicht is het verstandiger om gewoon tevreden te zijn met het bereik wat je hebt met deze portofoons.
Fijne vakantie gewenst. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 mei 2016 13:52 
Member

pb1sam schreef:
Je hebt een type goedgekeurd apparaat gekocht.
Helemaal prima. :-) Deze portofoons mag je in de meeste Europese landen zonder vergunning gebruiken.
Als je het signaal op de een of andere manier gaat versterken, bijvoorbeeld door het aanpassen
van de antenne, of het opvoeren van het signaal, vervalt de type goedkeuring.
Op dat moment ben je niet meer legaal.
In Nederland kost de boet € 4.500,- bij eerste constatering overtreding,
en kan oplopen tot € 45.000,-
Hoe het in het buitenland geregeld is weet ik niet, maar het zou best kunnen zijn dat buitenlandse
overheden er op een hele andere manier mee omgaan, en daarmee bedoel ik dat ze best wel
eens een heel stuk strenger kunnen zijn, en dat je er niet met een boete vanaf komt,
maar dat je een celstraf krijgt.
Als je op die manier je vakantie wilt vieren, ga gerust je gang. :lol:
Wellicht is het verstandiger om gewoon tevreden te zijn met het bereik wat je hebt met deze portofoons.
Fijne vakantie gewenst. :wink:

Ok, dat is een duidelijk antwoord. Dan laat ik het verder zo. Bedankt voor de uitleg. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 dec 2016 08:10 
Member

Dus... als men een draad ROND de antenne draait (zoals Travel Wolf voorstelde in OP) en verder het toestel compleet origineel laat is men strafbaar? LOL!

Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die antennes maken en hun PMR daar los bovenop leggen (of het werkt weet ik niet, ben geen 'zender') maar of dat men daar wettelijk iets aan kan doen.... ik heb m'n twijfels.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 dec 2016 12:03 
Member

Ik kan vertellen dat dit setje op vakantie (afgelopen zomer) prima functioneerde. Het voldeed vol aan de verwachtingen! Erg blij met deze aanschaf.
Als je redelijk bij elkaar in de buurt reed, was er prima ontvangst. En zodra je uit de auto was nog veel beter natuurlijk.
Voor vakanties en dat soort activiteiten kan ik deze set dan ook echt aanraden.

Enige "nadeel" is wellicht de vormgeving, alleen het riemklipje kan je hem mee aan je riem hangen (ik was hem 1x ook verloren, maar vond hem gelukkig terug). Er is ook geen oog ofzo voor een keycord.

Wat ik wel had gedaan, was klittenband aan de achterzijde geplakt. En op het dashboard (bij de passagier uiteraard :wink: ) Dit werkte prima.

Dit topic kan wat mij betreft gesloten, want de oorspronkelijke vraag is niet meer relevant voor mijzelf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]