Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 17 sep 2019 10:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 27mc promotie
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 jan 2009 12:25 
Site Admin

Ik vind het meer een promotie voor het aanvragen van een "call" dat voor 27 mc in het algemeen.

Daarnaast heeft 27 mc een (terechte) slechte reputatie opgelopen in de jaren 90. Denk dan aan knijpers die het niet mogelijk maakten om te DX'en, verraders als je 10 kHz buiten de band zat om deze knijpers te ontlopen, stalkers, mafketels voor de deur, profiteurs die bij iedereen gratis probeerden te zuipen, bedreigingen met verstrekkende gevolgen zoals kogels door je raam. Heb het allemaal zelf meegemaakt. Heb daarom liever niet dat de URL van mijn forum onder de promotie staat.

Heb ook goede tijden gehad hoor, dus wens je veel succes met de promotie. Ik kan je wel een tip meegeven dat het opdringen van een call beslist niet de laagdrempeligheid ten goede komt. Uit eigen ervaring weet ik dat dat een hoop gelazer op kan leveren, vergelijkbaar met het uitgeven van de NL en CB callsigns voor het packetgebeuren. Daar werden teveel eisen aan gesteld, men (de organisators) deden the autoritair, terwijl er helemaal geen rechten aan ontleent kunnen worden. Men deed alsof het officieel was en verplicht was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 jan 2009 12:28 
Member

ok, dan haal ik die weg.
ach ja, hier in steenwijk is het altijd erg gezellig op 27mc en heb ik nog geen last gehad van knijpers, stalkers of dreigers....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 jan 2009 12:40 
Site Admin

Ik denk dat heden dagen 27 mc in de vorm van vroeger geen bestaansrecht kan hebben. In de tijd van internet en multimedia computers kan iedereen gratis met elkaar communiceren, chatten, praten en elkaar zelfs zien! De hoge aanschafprijs en het ophangen van een grote antenne is het grootste struikelblok ter verhouding wat men er voor terug krijgt.

Er zullen zeer zeker nog een aantal die-hards zijn die nog even actief zijn als vroeger. Maar met scannerluisteren is dat hetzelfde verhaal. Vroeger kon je zowat in elke dorp of stad scanners kopen en iedereen had er ook wel een. Tegenwoordig is het niet meer interessant en leest men wel op een P2000 website waar de brandweer voor moet uitrukken. Als ik mensen adviseer om een eigen pieper te kopen (omdat ze mij soms bellen als ze niet achter een computer zitten) wordt dat meestal lacherig afgedaan met het excuus dat het geld kost en het op internet gratis is. Ook vind men piepers en de techniek daarvan (monochroom schermpje) hopeloos verouderd.

Het oude kliekje wat op de 27 mc is blijven hangen kom je toch niet tussen als nieuweling.

De huidige jeugd zal je vooral moeten interesseren voor de radiohobby. Een soortgelijk iets wat men ook doet bij de JOTA.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 jan 2009 12:47 
Member

Remon schreef:
Het oude kliekje wat op de 27 mc is blijven hangen kom je toch niet tussen als nieuweling.

Ben ik niet helemaal met je eens.
Ik zelf ben nu net een half jaartje actief op 11m in Steenwijk, maar ik hoor er gewoon bij.
Als ik tijdens een QSO in een kier duik en roep "even een inmelder", hem loslaat en daarna netjes wacht tot 1 van de QSO houders zijn zegje gedaan heeft....dan schuift hij keurig de mic naar mij.
Ook als ze horen 19-RSN-007, dan weten ze allemaal wie ik ben.

WEL is het zo dat in Utrecht (waar ik tot mei vorig jaar woonde) het een stuk moeilijker is om een kier in te duiken, want die laten ze daar namelijk (bijna) niet.

Dus ik denk dat het heel erg van de QSO houders afhangt of je er tussen komt of niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 feb 2009 12:59 
Member

Leuk idee, die flyer..

Alleen een paar puntjes:
- Wie probeer je ermee aan te spreken? (doelgroep)
- Indeling tekst / verloop van tekst kon wel wat anders. (korte slagzinnen, keywords, gebruik van kleine wolkjes met uitleggende teksten)
- Grafisch iets pakkenders.

Als ik vanavond tijd heb zal ik ook wel een poging wagen..

Jeroen schreef:
ok, dan haal ik die weg.
ach ja, hier in steenwijk is het altijd erg gezellig op 27mc en heb ik nog geen last gehad van knijpers, stalkers of dreigers....

...hebben we het al gehad over de slager-zenders en de hijgers? :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 feb 2009 15:51 
Member

Oh ja.. Prachtig. 400w ertegenaan en dan muziek draaien. :evil:

Ik ken personen die daar iets minder vriendelijk mee om gaan dan op een ander kanaal te gaan zitten. Dan kom je meteen weer op het 'stalkers' stuk. ;)

Het voordeel van de 27Mc band is dat iedereen erop mag zitten. Het nadeel aan de 27Mc band is dat iedereen erop mag zitten. :?

Als je tegenwoordig met 4 Watt in de lucht staat, vragen ze je waarom je zo ver weg klinkt. Zelfs bij een watt of 20 praten ze nog over laag vermogen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 feb 2009 16:16 
Member

TazZ schreef:
Het voordeel van de 27Mc band is dat iedereen erop mag zitten. Het nadeel aan de 27Mc band is dat iedereen erop mag zitten. :?

Een beetje zoals het internet ;).

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 feb 2009 01:51 
Moderator

;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 feb 2009 01:57 
Site Admin

unclero schreef:

Omstreeks 1995 zat er iedere zaterdagavond een figuur uit Nieuwegein zijn eigen radioprogramma uit te zenden op het vaste kanaal. Maakte niet uit of het kanaal in gebruik was, stipt om 20:30 ging de microfoon in voor minstens een uur. We mochten "genieten" van zijn cabaret cassettebandjes en Nederlandstalige muziek waarop hij luidkeels meezong...

Sinds eind jaren '90 is het helemaal uitgestorven op de 27 MC in deze regio, maar toen ik vorig jaar op een zaterdagavond de 27 MC band afscande, was hij nog steeds aan het uitzenden... :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 maart 2009 22:45 
Member

Remon schreef:
unclero schreef:

Omstreeks 1995 zat er iedere zaterdagavond een figuur uit Nieuwegein zijn eigen radioprogramma uit te zenden op het vaste kanaal. Maakte niet uit of het kanaal in gebruik was, stipt om 20:30 ging de microfoon in voor minstens een uur. We mochten "genieten" van zijn cabaret cassettebandjes en Nederlandstalige muziek waarop hij luidkeels meezong...

Sinds eind jaren '90 is het helemaal uitgestorven op de 27 MC in deze regio, maar toen ik vorig jaar op een zaterdagavond de 27 MC band afscande, was hij nog steeds aan het uitzenden... :?

Een wannabe piraat dus.

Ik kom nog uit het 22 kanalen tijdperk. Mijn eerste bak was een philips 396 of 369 met mobile spriet op een zijpaneel van een oude wasmachine. Het leuke was dat je op die bak als je een weerstandje los haalde kanaal 40 er bij had.
Ik woonde toen in Leerdam en je had daar een lolbroek met veel vermogen die 'erwtensoep'
door de gesprekken heen blerde. Helaas leek mijn stem daar dus op en iedereen dacht dat ik de erwtensoep was. Dat vergalde mijn lol in de 27mc dus wel een beetje.
Later kon je ook lekker handelen op de 27mc. Als je wat nodig had ( tegels, gereedschap, antennes , enz ) gaf je gewoon een paar keer een gil en je kon het ergens goedkoop scoren.
Daarna kreeg je de packet rage. Daar heb ik volop aan meegedaan. (cb1gwn)
Leuke afstanden via de verschillende node's en digipeaters gewerkt. Heel af en toe was ik op de ssb ( lsb meen ik) actief met het packet gebeuren.

Maar even ontopic:

Beter een paar mooie stickers ontwerpen en die op je auto plakken.
Verder een website met de nodige uitleg. Waarom is het zo leuk en handig enz. Uitleg digitale modes zoals packet , sstv, fax enz. Verder een bouw beschrijving ve draadantenne enz. Afstemmen ve antenne (swr) en FM-dx 'en mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Als iemand dus een sticker wil ontwerpen graag!

gr Bert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]