Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 25 sep 2018 18:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn interface-ontwerp
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 jun 2009 17:58 
Member

Hoi allemaal,

Na een lange tijd van stilte hier weer eens een bericht van mijn kant.
Er komt weer een periode van veel vrije tijd aan; tijd om te hobbyen dus!
Zojuist ben ik begonnen aan het ontwerp van een nieuwe interface.
Ik wil een interface die mij instaat stelt om de portofoon op een redelijke afstand van de PC te plaatsen.
Daarnaast wil ik ook nog de mogelijkheid om een eigen headset er "tussen" te prikken waarop ik zowel het signaal van de PC als de PMR hoor en waarmee ik ook signaal beiden kanten op kan sturen (naar de PC en naar de porto).

Al vrij snel leek het me makkelijk om UTP kabels te gaan gebruiken.
Maar wat voor signaal gaat er over?
Mijn eerste denkstap ging richting AD- en DA-converters, maar na wat gekeken te hebben op het internet zou dit te ingewikkeld worden en vooral ook te duur!
Het voordeel ervan zou wel zijn dat het in principe minder last heeft van lichte ruis en er enorme afstanden mee te overbruggen zouden moeten zijn.
Het leek me een "goed" alternatief om gebruik te maken van bufferversterkers.

Hieronder het schema zo ver..
Het is nog niet compleet (ik kan nog geen eigen headset inprikken) en waarschijnlijk zullen er nog een hoop domme fouten in zitten of waardes die verbeterd kunnen worden.
Ik ga er denk ik nog 2x VOX schakelingen inbouwen; eentje voor de headset en eentje voor het signaal van de porto.

Interface: Base Unit
Afbeelding
:arrow: Klik hier voor de PDF

Interface: Remote Unit
Afbeelding
:arrow: Klik hier voor de PDF

UTP kabel
De UTP kabel wil ik aan beide zijden als volgt aansluiten:
Citaat:
1: wit / oranje
2: oranje
3: wit / groen
4: blauw
5: wit / blauw
6: groen
7: wit / bruin
8: bruin

Graag jullie reacties / opmerkingen! :mrgreen:

Edit:
Oeps, vergeten welke instelling ik in FRN wilde gaan gebruiken:
Afbeelding

personal website - embedded RoIP client

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 jun 2009 22:05 
Member

Het hangt er een beetje vanaf welke porto / aansluiting je gaat gebruiken. Als je porto een PTT op z'n headsetaansluiting heeft, is die aan te bevelen boven een VOX schakeling.

Trouwens, bufferversterkers... heb je ergens een datasheetje; het lijken me op-amps namelijk, maar kan zo gauw geen info erover vinden.

Je zegt ook dat je het op langere afstand wil gebruiken. Is het gebruik van een gedifferentiëerd/gebalanceerd signaal niet beter? Zie hier voor een schema om van een ongebalanceerd (wat je normaal uit je PC / porto krijgt) naar een gebalanceerd signaal te gaan. Voordeel is dat je een stuk langere kabels kan gebruiken en dat eventuele externe invloeden aan ruis en dergelijke eruit wordt gehaald.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 jun 2009 23:51 
Member

Bedankt voor de tip van het gebalanceerd signaal!
(Dat ik daar zelf niet aangedacht heb.. :roll: )
Mijn porto's geven geen van alle een apart signaal af indien er sprake is van Rx.

Het zijn inderdaad opamps; daarmee kun je ook een bufferversterker maken.
Als het goed is zijn die zelfs 'rechter' dan bufferversterkers op basis van transistors (heb ik me laten wijs maken).

Even voor de duidelijkheid: de VOX schakeling was in principe bedoeld om te bepalen welk signaal er naar mijn eigen headset gaat.
Ik bedenk me net dat het veel eenvoudiger is om beide signalen naar m'n headset te sturen op beide signalen een trim-potje te zetten.
De VOX schakeling voor de headset; ach, ik verwacht dat ik meestal toch gewoon de PTT key gebruiken zal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 jun 2009 01:53 
Member

Je zou het ook op een andere manier kunnen bekijken. Je headset kan je ergens erin prikken, bijvoorbeeld bij je PC (wel op de interface zelf) en dat deze gewoon parallel staat met de rest van je circuit. Zo praat je aan de ene kant met FRN en aan de andere kant wordt ook jouw spraak via je porto uitgezonden. Je plaatst als het ware een tap tussen je PC en je porto :)

Arno schreef:
Mijn porto's geven geen van alle een apart signaal af indien er sprake is van Rx.

Hmm, waarschijnlijk bedoel je dat er dan ergens een hoog signaal komt, maar ik kan het zo opvatten dat er staat dat je porto gewoonweg niks over je headsetaansluiting zendt :roll: Voor RX kan je wel de ingebouwde VOX mogelijkheid van de FRN client gebruiken, maar ik neem aan dat je voor TX gewoon een hoog signaal over een bepaalde pin op de headsetaansluiting kan gooien. TX VOX is niet zo ideaal zeg maar ;)

Daarnaast (wellicht leuk om te proberen) is het misschien een idee om ook je stroomtoevoer via UTP te doen, zodat je geen extra voeding bij je porto nodig hebt? Aangezien je 2 keer de 78L09 gebruikt, kan je er vast wel 15V op zetten, zodat je spanningsverlies door weerstand in de kabel niet zoveel uitmaakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 jun 2009 09:02 
Member

Gerdriaan schreef:
maar ik neem aan dat je voor TX gewoon een hoog signaal over een bepaalde pin op de headsetaansluiting kan gooien. TX VOX is niet zo ideaal zeg maar ;)

Dat klopt en dat doe ik ook (zie pin 7 van de rj45 connector bij beide units).
Ik zal vanmiddag/morgen eens het e.e.a. aan gaan passen en een update plaatsen.
Bedankt voor 't meedenken! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]