Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 23 sep 2017 07:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: batterijen opladen
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 apr 2014 16:26 
Member

Ik heb onlangs deze portofoon gekocht:
Afbeelding

Ik heb er nu gewone penlights erin zitten, maar kan natuurlijk ook ervoor kiezen om oplaadbare batterijen te gaan gebruiken. Maar ik heb geen -geschikte- lader.
In principe zijn er twee mogelijkheden:
1: oplader(s) kopen voor acht penlights
2: oplader kopen waar ik dit batterijblok op kan aansluiten.
Er is wel een blokje meegeleverd die nodig is om de oplaadbare cellen op te laden zonder deze eruit te nemen. Daar zit waarschijnlijk een elektronisch schakelingetje in.
Onderstaande foto laat e.e.a. zien.
Afbeelding

Mijn vraag is welke lader heb ik nodig om oplaadbare batterijen te gebruiken i.p.v. de gewone penlights die ik nu erin heb zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: batterijen opladen
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 apr 2014 18:12 
Member

Hoi!

Volgens mij ligt dat aan de penlites zelf.
Je hebt natuurlijk Ni-MH of Ni-Cd en nog vele andere soorten.

Voor het ene type batterij past bijvoorbeeld niet het andere type oplader.
Ik denk dat je wel voor veel MhA moet gaan (min. 2600) omdat je ook gaat zenden natuurlijk...

Ik zou wel even op onderzoek uitgaan welke batterijen je wilt gaan gebruiken, en aan de hand daarvan een lader erbij kopen. Elk soort batterij heeft verschillende kenmerken....

Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 apr 2014 18:52 
Site Admin

Ik heb nog ergens dat spul op de onderstaande foto liggen. Moet ik wel even op zolder in dozen zoeken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 apr 2014 22:37 
Member

Remon, ik heb geduld hoor.
Zo druk is het niet op de 6 meter amateurband :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 apr 2014 10:43 
Member

Je concludeert zelf al - terecht - dat wegwerpbatterijen te duur worden. Klopt, een accu-oplossing verdient zichzelf snel terug!

Je hebt globaal 3 opties voor zo'n porto. De eerste is vooral theoretisch, want het zal niet simpel zijn om passende cellen te vinden en in te bouwen en ook nog het laadprintje aan te sluiten.

1. Een Lithium accu. Dit vereist geknutsel. Je hebt 3 cellen li-ion nodig en een laadprintje, want li-ion moet door een intelligente lader (die daarop is afgestemd) geladen worden. Ik raad het niet aan.

2. NiMH batterijen met een interne lader. NiMH kun je laden door een constante laadstroom van 1/10 van de capaciteit, gedurende ongeveer 14 uur. Dus... als je 2200mAh cellen hebt moeten ze met 220mA geladen worden.
Dat kleine zwarte doosje zou dat best kunnen doen - dat kan ik aan de foto niet zien maar het is wel waarschijnlijk.
Die 1/10 komt niet heel exact. Als dat doosje voor kleinere batterijen bedoeld is en bijvoobeeld met 150mA laadt, en jij hebt cellen van 2600mAh, reken dan zo:
2600/150 = 17,3. Dat keer 1,4 (inefficiëntie van het laadproces) en lege cellen zijn na 23,3 uur vol.
Nadeel: Duurt lang.
Voordelen: Goedkoper, want kost geen externe lader. Je kunt de cellen in het apparaat laten. Enig overladen is niet ernstig.

3. NiMH cellen met een externe lader voor 4 cellen.
Neem cellen van een forse capaciteit, zeg 2200mAh, en koop een snellader. Een snellader heeft twee voordelen. Ten eerste laadt hij binnen een paar uur de cellen helemaal vol. Je hebt dus aan één lader genoeg, omdat hij zo snel is. Ten tweede is een snellader altijd een intelligente lader en zal de cellen niet overladen.
Je herkent een snellader o.a. aan:
[*] de laadtijd. Een lader die +/- 3 uur aangeeft is een intelligente snellader.
[*] de laadstroom. 200-400mA is een langzame lader. 800 of méér is een snellader.
[*] de aanduiding 'delta -v'; soms wordt de 'delta' met een driehoekje aangegeven, dus driehoekje-V.
[*] een aanduiding dat de cellen individueel, dus per kanaal, worden volgeladen.
Sommige snelladers hebben ook een 12V aansluiting. Handig voor in de auto!

De Ikea heeft bijvoorbeeld een snellader:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80241307/
Dat het een snellader is zie je hier aan de laadtijd van (max) 2.5 uur.
Ze hebben ook NiMH cellen voor 3,99 per vier.
Ik zou je dit als setje aanraden, dan ben je met 21 (13+4+4) euro helemaal klaar, en die lader en accus kun je voor van alles en nog wat gebruiken.

Die investering heb je snel terugverdiend, en wat belangrijker is, je drukt relaxter op de zendknop omdat je weet dat je accus weer bijgeladen kunnen worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 apr 2014 17:52 
Member

Zo, dat is een wel heel verhaal wat je neerpent.

De porto (a used product from the UK) werd geleverd met een lege batterycase, die ik dus op foto gezet heb, en een NiCD batterypack. Een lader zat er niet bij in de doos :(

Die NiCD batterypack is waarschijnlijk overleden, na opladen met een alternatieve lader doet ie het ongeveer 10 minuutjes....
Die NiCD is 12V 600mA en de lader is -denk ik- 60mA; afgaand op het typenr in de manual. Volgens de manual zou de laadtijd ong. 10 uur zijn, die heb ik aangehouden.
Over het losse laadblokje voor de batterycase is niets aan info te vinden; mogelijk is de veronderstelling dat dezelfde lader ook daarvoor gebruikt dient te worden.

Een lader welke elke batterij apart oplaad zou het beste zijn, maar dat betekend wel dat de batterycase telkens open-en-dicht moet. Of dat nou wel zo handig is, vooral vanwege slijtage aan de kliksluiting die onvermijdelijk optreed.
Overigens is het de verwachting dat deze porto weinig gebruikt zal worden. Deze is voor de 6 meter amateurband en daar is het zelden druk, in het FM-deel is het zelfs nog stiller...
Maar een porto voor deze amateurband kom je weinig tegen en ik liet deze kans niet voorbijgaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2014 12:52 
Member

Dat kleine blokje met een 'charge' ingang ziet eruit alsof het een stroombegrenzer kan bevatten en daarmee de accus kan laden met de meeste adapters. Waarschijnlijk moet die adapter dan 12-14V geven.
Je zou het kunnen meten! Bijvoorbeeld door te zien hoeveel stroom er daadwerkelijk loopt als je zo'n adapter aansluit.

Over het openen en sluiten zou ik me geen zorgen maken. Die sluiting ziet er degelijk uit; die moet wel een paar keer open en dicht kunnen. Daar is het tenslotte een sluiting voor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 apr 2014 14:07 
Member

Remon schreef:
Ik heb nog ergens dat spul op de onderstaande foto liggen. Moet ik wel even op zolder in dozen zoeken.
Heb je inmiddels kans gezien om te zoeken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 apr 2014 23:43 
Site Admin

Ik heb het volgende gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 feb 2015 18:01 
Member

Mijn oude topic weer bovengehaald. Zie dat de fotootjes wel foetsie zijn...
Dus zet ik die nu hier opnieuw bij.
Afbeelding
Afbeelding
Zoals verwacht heel weinig gebruik gemaakt van mijn Palstar porto. Desondanks ga ik nu toch ervoor kiezen om oplaadbare batterijen te gaan gebruiken.
Na het nodige zoekwerk ben ik van plan om dit te gaan bestellen:
http://www.nkon.nl/charger/nimh/panason ... eries.html
en dit:
http://www.nkon.nl/rechargeable/aa-size ... -case.html
Dan heb ik acht batterijen inclusief lader :) Alleen het opladen moet dan in twee fases, omdat niet alle acht in 1x kunnen; tenzij ik twee opladers bestel maar dat is volgens mij helemaal niet nodig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]