Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 22 sep 2017 13:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2015 11:46 
Member

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een dergelijke set up dan,
http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... =71&t=8442
Maar volgens mij betreft het hier geen zendamateur, t gaat namelijk steeds over pmr446.
Toch heeft hij een externe antenne gemonteerd...
Of is het mogelijk om de originele antenne ergens anders te monteren door er een verlengkabel tussen te doen. Dat zou niks moeten veranderen aan de typegoedkeuring toch?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2015 14:07 
Member

De voorwaarde waar een PMR toestel aan moet voldoen is vastgelegd bij de ECC
(Europees Communicatie Bureau), en te vinden onder deze link:
http://www.ecodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... EC0512.PDF
Op bladzijde 4 onderaan in de tabel kun je zien dat een PMR446 aan een paar eisen moet voldoen,
namelijk: Maximum zenden time-out timer: 180s (langer mag je niet aan een stuk in uitzending zijn),
mag alleen een hand draagbaar toestel zijn (basistoestellen mogen niet),
en mag je alleen een integrale (vaste) antenne gebruiken.

Sws zou ik daar ook niet al te veel moeite in steken.
Een portofoon kun je in je jas stoppen. Een headset voor een portofoon is het geld ook niet.
Als je met een aparte antenne gaat werken moet je telkens bij op- en afstappen de antenne afkoppelen.

Ja, ik weet het.. Iedereen zal zeggen dat nog bijna niemand problemen heeft gehad met het aansluiten van externe antennes op PMR toestellen.
Dat nog bijna niemand problemen heeft gehad wilt niet zeggen dat het legaal is.
Je kunt best op een bepaald traject 30km te hard rijden.. Zolang je niet gecontroleerd of aangehouden wordt heb je geluk.. Maar wordt er een keer gecontroleerd ben je de pisang.
Dat is met het gebruik van PMR toestellen die niet type goedgekeurd zijn net zo.
(Op het moment dat je je toestel modificeert door bijvoorbeeld een externe antenne aan te sluiten vervalt je type goedkeuring).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2015 14:37 
Member

Op de website van AT (http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... tiegebruik) staat het volgende:

Citaat:
Antennes

In principe mag u alle typen antennes gebruiken. Wel geldt een maximum voor het uitgestraalde vermogen. Als u een antenne kiest, houdt u dan rekening met de antenneversterking. Het kan zijn dat u daarmee toch het maximale vermogen overschrijdt.

Maar dit zal dan wel niet over porto's gaan maar meer over die 27mc bakkies?

En hoe ik het juist wil hebben is de porto, niet in mn jaszak, maar onder het zadel, de PTT knop op het stuur en het enige wat je hoeft te doen is het stekkertje van je headset aan te sluiten om te kunnen gebruiken. Ik kan natuurlijk ook kijken naar een andere plek, bv op het stuur, maar ik heb m t liefst uit zicht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2015 23:02 
Moderator

Ik denk niet dat je er heel veel van moet verwachten Paul.
Een PMR446 porto onder je zadel op de motor komt misschien 500 meter ver zonder bebouwing/bebossing, als jullie niet al te ver bij elkaar vandaan rijden zou het geen probleem moeten zijn.
Het vervelende is ook dat je op PMR446 geen externe antenne mag monteren volgens het nieuwe Agentschap Telecom beleid.
Ik heb wel motorrijders gezien met een rugzakje waarin de porto zat, op die manier heb je een zo groot mogelijk bereik (minder demping door dat hij onder het zadel zit en ook minder last van de motor zelf zoals storing).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]