Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 25 nov 2017 11:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forumregels

Het plaatsen van commerciële websites, spam, reclame, en het vragen of verwijzen naar kopieën van betaalsoftware of zogenaamde cracks en serials is nadrukkelijk NIET toegestaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 sep 2013 23:07 
Member

Hallo,

Even een vraagje hoe kan je zelf eprom programmeren en wat heb je er voor nodig kwa
software en hoe werkt het. En is het zelf goed te doen of erg moeilijk om er zelf aan te
beginnen?

En welke soorten eprom kan je zo allemaal programmeren elke type of maar een paar types?

met vriendelijke groet,
Scannnerfan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 sep 2013 23:14 
Moderator

Welkom!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2013 10:15 
Member

ja wat fijn maar had wel graag mij vraag beantwoord zien worden maar een welkomsgroet is altijd wel leuk.

met gr,
Scannerfan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2013 10:59 
Member

Nou... Normaal beginnen we hier altijd met jezelf even voor te stellen...

Zoals jij dit schrijft komt het een beetje over van: Kom maar op met die info, zonder gezeik graag, en verder bekijken jullie het maar...

Dat is niet de insteek hier op dit forum...
We behandelen elkaar hier zoals je zelf ook behandeld wil worden

Wat mijn haren recht overeind doen staan is dan ook nog je tweede reactie:
scannerfan schreef:
ja wat fijn maar had wel graag mij vraag beantwoord zien worden

Ik denk dat 1 van de twee dingen mag doen:

1 Of even overnieuw beginnen
2 Of vergeten dat je hier ooit was geweest.

Er is hier in overvloed informatie te halen bij ons, en genoeg expertise voor bepaalde zaken maar wel op een normale manier graag!

Wat Gert Jan hier probeert met uitsluitend welkom is in het kort uitgedrukt wat ik hierboven beschreven heb.

Dus trek je conclusie, en doe er wat mee!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2013 11:17 
Member

Begint het hier nu ook al? Op zendamateur.com wordt ook elke nieuweling vrijwel direct weer weggepest...
Aan de topic starter: Van harte welkom op dit forum.
Een EPROM programmeren doe je met een EPROM programmer.
Eerst zul je moeten zorgen dat je een lege EPROM hebt.
Dat doe je door een EPROM onder een UV-lamp te leggen.
Als je een goede UV-lamp hebt, duurt dit ongeveer 20 minuten.
Daarna kun je de EPROM branden, met bijvoorbeeld, de EPP2 programmer
http://www.artbv.nl/support/programmers/epp2/
Echter.. UV-wisapparaten zijn nog moeilijk te krijgen,
en of je nog gemakkelijk aan een programmer kunt komen,
is ook nog maar de vraag. Het is nl oude techniek die tegenwoordig niet meer gebruikt wordt.
De EPP2 programmer werkt nog in DOS, en ik geloof dat als je geluk hebt, er ook
nog een programme te krijgen is voor Windows 95..
Daarnaast ben je, als je het nog kunt vinden, minimaal 80 euro kwijt voor wisapparaat en programmer..
Als je maar een EPROM gebakken wilt hebben weet ik niet of dit alles de moeite waard is.. Wellicht kun je mij je EPROM dan doen toekomen met het bestand dat je gebrand wilt hebben.. Ik heb alles thuis liggen...
Dan brand ik de software wel op je EPROM, en dat tegen de prijs van een aan jezelf geadresseerde, voorzien van postzegel, enveloppe.

UV-wisapparaat: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/982261/
Programmer: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/149969/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2013 11:23 
Member

Hej Sam,

Het gaat op de manier waarop!
Heeft niemand tegenwoordig nog respect voor elkaar, de beleefdheid naar een ander?

Iedereen denkt alleen maar aan IKKE, IKKE, IKKE.

En zo raar is het niet om even te vertellen wat hier de regeltjes zijn ten aanzien van nieuwkomers.

Nieuwkomers zijn meer dan welkom, maar dan wel normaal! en niet asociaal binnen komen stuiven!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2013 12:24 
Member

Hallo,

Zoals er werd gevraagd zal ik mij even voorstellen ben een fan van het beluisteren van diverse amateurbanden zowel op de 2mtr band meestal beluister ik de repeater PI3UTR omdat die repeater niet al te ver van mij woonplaats is vanuit mij raam kan ik de mast zien bij helder weer.

Ook het beluisteren naar de korte golf banden doe ik ook regelmatig zowel de 20 mtr 40 mtr 80 mtr en ook op diverse andere freq leg ik mij luisterd oor.

Ben in aanraking gekomen met het ontvangen en zenden door een oom van mij toen ik klein was en een grote leger ontvanger in een hobbykamer had als het maar piepte was ik aan tervrede later toen ik een beetje ouder was maar nog wel op school zat heb ik een 27mc bakkie gekregen van mij oom weet nog precies hoe die zendbak hete samdo 700 was een 40 kanalen bak am modulatie ja dat was geweldig later zelf een 3x 40 kanalen bakkie aangeschaft toen het nog niet mocht een WKS 27 mc bak daarin zat de modulatie SSB en AM er ging weer een wereld voor je open je kwam verder en ik mocht alleen van mij ouders uitzenden in die tijd als er geen tv meer was want ik drukte als er nog beeld was op tv de hele buurt op zwart dus dat was wel lachen als ik de mack indrukte zatten de mensen in de huiskamer naar een zwartbeeld te kijken en hoorde mij stem over de radios tv's en zelfs het orgel in de huiskamer hoorde je mij praten dus dat was geen goede optie vandaar na de uitzendingen van de tv mocht ik de lucht in kan je nu niet voorstellen want we hadden alleen nederland 1 2 3 en wat duitsland en brt op de tv.

Ben in de jaren 80 een keer opgeweest om mij toen nog hete D-machtiging te behalen eerste keer als een baksteen gezakt en tweede keer jammer genoeg een paar fouten te veel.

Om een lang verhaal kort te maken ga ik nog dit jaar de opleiding voor de N-machtiging volgen en hoop dan mij N call te behalen en lekker weer verbindingen te maken op de door daarvoor aangewezen freq.

Verder ben ik een vaste bezoeker van de dag van de radioamateur te apeldoorn en de radiovlooienmarkt te rosmalen en soms wel eens een andere radiomarkt in het land.

Ik vind het wel erg jammer dat er nooit eens iemand op het idee is gekomen om een N-machtiging cursus op DvD te zetten om zodoende ook thuis te kunnen leren met de goede en juiste uitleg door iemand uitlegd en aan de hand voor bv. voorbeelden een betere kijk op zoeen cursus in de tijd van de techniek zodat niet zo slecht idee wezen maar dan praat ik wel even voor mij eigen.

Tot zoverre mij introductie over mij zelf en de hobby.

ps. ik hoop dat dit voldoende is om mij voor te stellen kan nog veel meer verhalen vertellen als
dat nodig is heb in de tijd van dat zenden illegaal was veel meegemaakt erg leuke tijd was dat.

met vriendelijke groet,
Ron

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2013 12:41 
Member

Hallo,

Allereerst bedankt voor de uitleg wat betreft het programmeren van een eprom dacht dat het alleen een kwestie was van een programma installeren op de computer aansluiten met een verbindingskabel op een soort insteek kastje waar die eprom op kan en dan met de software de eprom programmeren dat had ik gedacht dat het op die manier ook kon maar ik ga er niet aan beginnen veel te lastig om dit zelf te doen. Maar wil een ieder wel even bedankt voor de goede uitleg in zijn geheel dacht immers dat het niet zo moeilijk bleek te zijn dus toch iets lastiger dan ik had gedacht nogmaals dank voor de uitleg.

met vriendelijke groet,
Scannerfan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2013 14:57 
Moderator

pb1sam schreef:
Begint het hier nu ook al? Op zendamateur.com wordt ook elke nieuweling vrijwel direct weer weggepest...

Waar is het bruggetje tussen een nieuw forumlid welkom heten en wegpesten?
Er is ook nog niemand dood gegaan door zich even voor te stellen en dat is al gebeurt zie ik dus geen enkel probleem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2013 15:01 
Moderator

scannerfan schreef:
Hallo,

Even een vraagje hoe kan je zelf eprom programmeren en wat heb je er voor nodig kwa
software en hoe werkt het. En is het zelf goed te doen of erg moeilijk om er zelf aan te
beginnen?

En welke soorten eprom kan je zo allemaal programmeren elke type of maar een paar types?

met vriendelijke groet,
Scannnerfan

Ron, heb je wat meer details wat je precies wilt gaan doen qua programmeren?
Hoe meer details, hoe makkelijker het helpen is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]