Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 23 sep 2017 02:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Piraten op 433.2000
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 maart 2008 18:43 
Moderator

Ik hoorde net op LPD kanaal 6 (433.2000) 27MHz achtige gesprekken, ene Johan uit Tilburg was ook te horen hier evenals diverse mensen uit Den Bosch.
Volgens mij is dit een nieuwe rage aan het worden, met veel vermogen en een hoge antenne op LPD/PMR zitten... :(
Aan het taalgebruik te horen hebben de bewuste mensen weinig tot geen technische kennis, het zijn dus geen gelicencieerde amateurs.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 maart 2008 19:37 
Member

Hmmm.. heeft het agentschap telecom vandaag vrij ofzo?
hier is niks te horen..

Yaesu FT 857D - Topcom Twintalker 6800 - Realistic PRO2021 - Condor 16+46 - Alecto FR22 - Nog 2 PMR porto's (in gebruik als Repeater/duplexer)

Dipole voor PMR repeater - Langdraad voor HF - Beam voor 70cm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 maart 2008 10:30 
Member

sja maar op 27mhz is et juist de plaats om te kletsen waarvoor je geen vergunning nodig hebt.
niet met een idioot vermogen idd ,maar daarin is het juist leuk om wat buiten de regels te werken.

maar dit is juist de plaats om te kletsen.

Laatst bijgewerkt door Michel-nl op 25 maart 2008 12:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Piraten op 433.2000.
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 maart 2008 12:08 
Member

Gert Jan schreef:
Ik hoorde net op LPD kanaal 6 (433.2000) 27MHz achtige gesprekken, ene Johan uit Tilburg was ook te horen hier evenals diverse mensen uit Den Bosch.
Volgens mij is dit een nieuwe rage aan het worden, met veel vermogen en een hoge antenne op LPD/PMR zitten... :(
Aan het taalgebruik te horen hebben de bewuste mensen weinig tot geen technische kennis, het zijn dus geen gelicencieerde amateurs.

Dit is niks nieuws hoor. Een paar jaar geleden hoorde je in de regio Haaglanden ook regelmatig gesprekken op LPD kanalen door niet gelicenseerde zendhobbyisten en zo te zien en te horen ging dat met vrij hoge vermogens. Ze zullen er nu nog wel zitten, alleen luister ik er nauwelijks meer.

Idem voor 146.nogiets (ben de juiste frequentie effe kwijt). Daar zitten ook vele piraten, ze hebben een oproepfrequentie ergens in de 146 mhz. en nog niet zo lang geleden hoorde ik een gozer CQ roepen die zo te zien/horen ook met groot vermogen werkte. Prompt kreeg ie wat reacties van mobiele stations, ook al knetterhard.

Het maakt mij verder niet uit, maar wat ik wel wat hypocriet vind is dat de afdeling handhaving van het AT wel "boven op de zendamateur" zit en nogal kinderachtig bezig is (gezien het gedoe met repeaters bijvoorbeeld) maar dat die gasten die op 146 Mhz. en LPD zitten, ongestoord hun gang kunnen gaan.....

Die gozer die ik hoorde zat in de buurt en noemde z'n lokatie ook nog. Makkelijker kan je het niet maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 maart 2008 12:18 
Member

Edwin Edeling schreef:
Het maakt mij verder niet uit

Kijk daar gaat het fout dat zou je dus wel uit moeten maken.
Net als je ingehaald wordt met 160 op de snelweg, dat zou je ook wat uit moeten maken.

Ik snap best dat het je niet uit maakt ik maak van deze dingen ook geen werk maar dat zou toch eigenlijk wel moeten ?
We snijden uit eindelijk ons zelf in de vingers door dat regelgeving verandert en dan vooral in ons nadeel.

Als je hoort dat bij het uitreiken van de registratie bewijzen de staatsecretaris zendamateurs gelijk stelt aan "bakkie" gebruikers dan ligt hier nog een schone taak !

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 maart 2008 12:31 
Member

Citaat:
Kijk daar gaat het fout dat zou je dus wel uit moeten maken.
Net als je ingehaald wordt met 160 op de snelweg, dat zou je ook wat uit moeten maken.

We snijden uit eindelijk ons zelf in de vingers door dat regelgeving verandert en dan vooral in ons nadeel.

Wat moet je er tegen doen dan? Het AT bellen? Die doen alleen nog maar iets als er een commercieel belang mee gediend is (is mijn mening). Net zoals ik ook niet de pliesie bel als ik die auto met 160 voorbij zie komen. Ze doen er niks aan, ze geloven de burger bij voorbaat al niet, je waarneming is niet rechtsgeldig en het is veel makkelijker cq. financieel aantrekkelijker om ergens een verkeersrazzia op te zetten en dan te bekeuren voor halsmisdaden zoals het niet bij je hebben van een kentekenbewijs of een kapot lampje van de kentekenplaatverlichting. Zo gaat het tegenwoordig in Nederland. Regels zijn regels maar we handhaven die regels alleen als de overheid er een direct en meetbaar financieel voordeel aan heeft.

Ik ben van mening dat de regelgeving alleen maar in ons voordeel verandert. Novice is al heel leuk en redelijk goed te doen, voor de serieuze radiohobbyist en je kan er aardig wat mee. Het is steeds makkelijker apparatuur mee te nemen naar en te gebruiken in het buitenland enz. enz. enz.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 maart 2008 14:24 
Member

Daar noem je iets dat mij op dit moment ook bezig houd: mag je als Novice je 2m/70cm porto ook gewoon binnen CEPT landen meenemen en gebruiken, zonder allerlei tijdelijke papieren te hoeven aanvragen?

Waarom wil ik dat weten: ik krijg binnenkort (hoop vandaag nog) mijn TH-F7E binnen te krijgen. Gebruik: PMR/LPD en FM-radio (ontvangst) op de motor (1 apparaat in plaats van een stapeltje), gekoppeld aan de intercom. Ik ben echter nog geen zendamateur, maar wil die status nog wel gaan behalen. In eerste instantie om gebruiksklaar hebben van die porto legaal te maken (zenden op PMR blijft illegaal met dat ding, ik weet het).

Novice is een stukje makkelijker te halen dan Full (al scoor ik voor F op de laatste paar examens zonder studie al 30 tot 35 goed) tenslotte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 maart 2008 01:05 
Member

Maar, het kan je niks schelen ?
Wat je er precies aan kan doen weet ik ook niet misschien iets om met de verenigingen op te pakken.
Je kan in ieder geval een tegen geluid laten horen het gaat namelijk ook om dat mensen een mening vormen en die kan je op deze manier beinvloeden.

Edwin Edeling schreef:
Ik ben van mening dat de regelgeving alleen maar in ons voordeel verandert. Novice is al heel leuk en redelijk goed te doen, voor de serieuze radiohobbyist en je kan er aardig wat mee. Het is steeds makkelijker apparatuur mee te nemen naar en te gebruiken in het buitenland enz. enz. enz.

Ben ik niet met je eens wat eens primair gebruikt was is nu opeens secundair ( dit klopt dus niet, zie volgende reply >>>> ) en in de nieuwe uitgaven gaan de vermogen waarmee uitgezonden wordt ook al omlaag ( op naar erp !!) .

Je mag je met N in de handen knijpen wat je nu allemaal mag doen.
maar wat is het verschil met F nu nog ???? dat is namelijk wat ik zo om me heen hoor, "waarom voor F gaan binnenkort mogen we dat met N ook"

Je ziet dat dingen steeds meer europees geregeld gaat worden (hoewel nederland tegen gestemt heeft wat telecom aangaat) CEPT regelt het gebruik in het buitenland en maakt het inderdaad een stuk makkelijk ( btw je mag met cept ook in Australie ;) ).
Maar kijk naar de 70cm wat gaat daarmee gebeuren die 433 dingen zitten er nu en straks zijn wij daar het probleem wat denk je wat er gebeurt?
Op de commecieel intressante banden worden we meer en meer in een wurg greep gehouden en krijgen er HF banden voor terug die straks vol zitten met powerline en andere storing.
En 13cm ???

Wat Cept en N betreft daar heb ik wel wat overgelezen schijnt toch wel een en ander geregelt te zijn, maar ik weet er het fijne niet van (is ene oor in andere uit gegaan, even op de sites van AT, veron en vrza kijken er was inderdaad veel onduidelijkheid over )

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:

Laatst bijgewerkt door joeri_zwolle op 26 maart 2008 01:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 maart 2008 01:12 
Member

Werd er net op gewezen dat die publicatie niet klopt >

STORENDE FOUT IN REGELING FREQ GEBRUIK

25 maart 2008 - Op 29 februari is de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008 uitgegeven. De op zendamateurs van toepassing zijnde tabel bevat een storende fout. In de kolom 'Toegestane zendvermogen in watt (PEP)' is 1x het getal 400 weggevallen bij de band 7,0 - 7,1 MHz en daarna is alles in deze kolom een plaats omhoog geschoven. Voor ons blijft het "schema gebruiksbepalingen" dat we van AT hebben gekregen van toepassing. (PB2T)
<

Dat is dus recht gezet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 maart 2008 09:58 
Member

Ik ben er even ingedoken en je mag met N maar in een paar landen zonder aanvragen van extra zooi wat doen. Duitsland en Denemarken liggen dichtbij, de rest verder weg. Je moet dan voldoen aan de lokale regels, dus je mag met N in Duitsland meer dan in Nederland...

Wat je in Denemarken mag weet ik nog niet, moet ik nog nazoeken... mijn deens is niet zo goed... ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]