Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 15 dec 2017 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Motorola T6500
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 sep 2005 20:15 
Hallo,

ik ben in het bezit van een set MOTOROLA 6500, made in USA. Deze apparaten gebruiken GMRS/FRS frequenties op kanaal 1 tot 7 (462.5625 MHz tot 462.715 MHZ) bij 1 watt uitgangsvermogen, FRS frequenties op kanaal 8 tot 14 (467.5625 MHz tot 462.5750 MHz) bij .5 watt uitgangsvermogen en GMRS frequenties op kanaal 15 tot 22 bij 1 watt uitgangsvermogen (462.5500 tot 462.7250 MHz).

Ik ben geïnteresseerd in de kanalen die 1 watt vermogen toelaten wegens het grotere bereik. Ik veronderstel echter dat gebruik van deze kanalen in België (en Nederland) in strijd is met de letter van de wet (wegens 1 watt EN wegens non 446-frequenties).

Hier komen mijn vraagjes:

1. In hoeverre is er een daadwerkelijk gevaar voor het storen van belangrijke communicatie zoals verbindingen tussen vliegtuigen en controletoren?
2. In hoeverre is er een actief opsporingsbeleid naar "illegaal" februik van dit soort apparaten? (Met andere woorden: loopt een gebruiker van dergelijk apparaat kans gepakt te worden).
3. Loont het de moeite op 1 watt te zenden? Is het mogelijk de apparaten om te schakelen naar 446-frequenties met behoud van 1 watt?

Groeten, JP.

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motorola T6500
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 sep 2005 22:13 
Moderator

janpiet schreef:
Hallo,

ik ben in het bezit van een set MOTOROLA 6500, made in USA. Deze apparaten gebruiken GMRS/FRS frequenties op kanaal 1 tot 7 (462.5625 MHz tot 462.715 MHZ) bij 1 watt uitgangsvermogen, FRS frequenties op kanaal 8 tot 14 (467.5625 MHz tot 462.5750 MHz) bij .5 watt uitgangsvermogen en GMRS frequenties op kanaal 15 tot 22 bij 1 watt uitgangsvermogen (462.5500 tot 462.7250 MHz).

Ik ben geïnteresseerd in de kanalen die 1 watt vermogen toelaten wegens het grotere bereik. Ik veronderstel echter dat gebruik van deze kanalen in België (en Nederland) in strijd is met de letter van de wet (wegens 1 watt EN wegens non 446-frequenties).

Hier komen mijn vraagjes:

1. In hoeverre is er een daadwerkelijk gevaar voor het storen van belangrijke communicatie zoals verbindingen tussen vliegtuigen en controletoren?
2. In hoeverre is er een actief opsporingsbeleid naar "illegaal" februik van dit soort apparaten? (Met andere woorden: loopt een gebruiker van dergelijk apparaat kans gepakt te worden).
3. Loont het de moeite op 1 watt te zenden? Is het mogelijk de apparaten om te schakelen naar 446-frequenties met behoud van 1 watt?

Groeten, JP.

Hoi JP, het gevaar voor storing bij vliegtuigen zal wel meevallen maar het kan zijn dat je iemand stoord op de frequentie waar jij aan het zenden bent.
Het opsporen zal ook wel meevallen, er is weinig tot geen storing van dit soort apparatuur ook al is het dan niet legaal, mocht je een oplettende agent of Agentschap Telecom medewerker tegen het lijf lopen heb je natuurlijk wel een probleem!
De meerwaarde van 1watt ten opzichte van de 0.5watt van PMR446 is te verwaarlozen, dat ga je echt niet merken, de kanalen zullen hooguit wat rustiger zijn dan PMR.
Wellicht kan je beter een goed PMR apparaat aanschaffen, die hebben een goede antenne, ontvanger en luidspreker zoals de Kenwood TK-3101 en Yaesu/Vertex VX-146.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]