Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 21 jul 2019 06:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 648 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jun 2014 13:42 
Member

elsinga schreef:
Messen vallen niet meer (sinds 2012) onder de wapenwet, tenzij:
- ze langer zijn dan (ik meen) 45 cm, dan zijn het machetes ;)
- ze een tweezijdig snijdend lemmet hebben
- ze werken op zwaartekracht of een veer oid om het mes uit te klappen
- het een vlindermes is
- <voeg hier het kleine dingetje in dat ik nog vergeten ben :) )
Als je reist met het openbaar vervoer en je hebt de pech dat er een controle-actie is, dan ben je mooi de pineut.
Hetzelfde trouwens ook met de zogeheten "integra-controles" m.b.t. auto's en motoren.
Het is zowiezo verdacht om een dergelijk mes bij je hebben wanneer je buitenshuis bent.
Ook al zou het officieel niet -meer- onder de wapenwet vallen.

Daarnaast zijn er in diverse steden zone's ingesteld waar je voor het bij je hebben van elk soort (steek)wapen, hoe klein zelfs die ook mag zijn, aangehouden wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jun 2014 15:47 
Moderator

Ik heb een keer (kan al even geleden zijn) een stukje gezien waarbij een 100% controle gehouden werd in de Metro in Rotterdam.
Was een man in zijn werkkleding (tapijtlegger) die daarin ook zijn Stanleymes werkmes had.
Hij kreeg de keuze van het mes afstaan of een aantekening bij Justitie, vond dat toch wel zorgwekkend aangezien mensen ook wel eens een mesje bij zich hebben om een appeltje te schillen of zo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 jun 2014 09:42 
Member

Ik draag mijn mes alleen als ik in volledig scouting uniform ben. Zal allemaal wel meevallen, zoveel 100% controles hebben we hier in het noorden niet. ;) En ik ben niet van plan om zo het uitgaansleven van Leeuwarden (de enige plek in Friesland waar ik weet dat de AVP elk soort mes verbiedt) in te gaan.

In de auto ligt ook nog mijn Leatherman TTi, maar da's geen mes maar een multitool (waar wel een mes en zaag in zit). Ook niet illegaal.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 jun 2014 09:49 
Member

Even meer ontopic: kent iemand deze: http://cfx.superzaklamp.nl/ ? Schijnt tot 750m te schijnen.

Er staan namelijk geen Lux waarden bij. Heb nu een Olight M21, maar (juist voor scouting) is de lage stand nog vrij fel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 jun 2014 15:58 
Moderator

elsinga schreef:
Even meer ontopic: kent iemand deze: http://cfx.superzaklamp.nl/ ? Schijnt tot 750m te schijnen.

Er staan namelijk geen Lux waarden bij. Heb nu een Olight M21, maar (juist voor scouting) is de lage stand nog vrij fel.

Het ziet er toch keurig uit moet ik zeggen maar in het echt kan het wel minder aanvoelen.
Het is wel een goede led die veel lichtopbrengst heeft.
Je kunt er best eentje proberen;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 09 jun 2014 11:53 
Member

PA4DHG schreef:
elsinga schreef:
Messen vallen niet meer (sinds 2012) onder de wapenwet, tenzij:
...
- <voeg hier het kleine dingetje in dat ik nog vergeten ben :) )
Als je reist met het openbaar vervoer en je hebt de pech dat er een controle-actie is, dan ben je mooi de pineut.
Hetzelfde trouwens ook met de zogeheten "integra-controles" m.b.t. auto's en motoren.
Het is sowieso verdacht om een dergelijk mes bij je hebben wanneer je buitenshuis bent.
Ook al zou het officieel niet -meer- onder de wapenwet vallen.

Daarnaast zijn er in diverse steden zones ingesteld waar je voor het bij je hebben van elk soort (steek)wapen, hoe klein zelfs die ook mag zijn, aangehouden wordt.

Ik heb eigenlijk altijd wel een Leatherman bij me. De andere messen zijn meer voor de sier, en neem ik niet mee naar kantoor, maar draag ze in mijn vrije tijd wel eens bij me bij gelegenheid. Dat mag volgens mij, zolang het niet met een of andere verordening verboden is. Ben overigens nog nooit aangehouden, dus of ik gelijk heb in die opvatting kan ik niet garanderen :wink:

Hieronder wat knives and tools zegt over messen en de wet. Mijn conclusie is dat ik vaste messen en vouwmessen als deze Puma TAC met 'redelijk' formaat gewoon bij me mag hebben :-)

Afbeelding

Citaat:
Messen die niet onder categorie 1 of 4 vallen - bezit mag, dragen ook

...Alle messen die niet onder categorie 1 of 4 vallen mag je bezitten, verhandelen en bij je dragen. (Tenzij lokale verordeningen dat verbieden...)

Zelfs 'assisted opening' messen, waarbij je zelf het lemmet een stukje naar buiten drukt en een veer vervolgens de rest doet vallen niet onder categorie 1 of 4.

Voor de duidelijkheid: De Nederlandse wetgeving zegt helemaal niets over messen met lemmetvergrendeling, éénhandig te openen messen of messen die snel te openen zijn. Er zijn landen waar dat wel het geval is. Let dus wel op als je naar het buitenland gaat.

Categorie 1 wapens - geheel verboden

Wapens in deze categorie zijn, zonder ontheffing, geheel verboden: zowel het bezit ervan als de handel erin. Tot deze categorie behoren o.a.:

Stiletto's (springmessen): messen met zijdelings uitspringend lemmet
Valmessen: messen met vooruitspringend lemmet (met of zonder veer)
Vlindermessen: messen met een heft dat uit twee delen bestaat, die om het lemmet heen geklapt kunnen worden (zie opmerking beneden)
Dichtklapbare messen met een totale, uitgeklapte lengte boven 28 cm
Dichtklapbare messen waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft
Werpsterren
Vilmessen en ballistische messen
Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen
Pijlen en pijlpunten, bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken.

Tot 2012 was er een aantal uitzonderingen op deze regels als het ging om stiletto's (springmessen), valmessen en vlindermessen, o.a. wanneer het lemmet bijvoorbeeld korter dan 9 cm was. Deze uitzonderingen bestaan echter niet meer.

Categorie 4 wapens - bezit mag, in het openbaar dragen niet

Messen in deze categorie mag men in het bezit hebben of verhandelen. Deze wapens mogen echter niet gedragen worden. Dat wil zeggen: ze moeten tijdens vervoer zodanig deugdelijk verpakt zijn dat zij niet voor onmiddellijk gebruik kunnen worden aangewend.

Uit ons assortiment vallen onder Categorie 4:

Blanke wapens (messen) waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder Categorie 1.
Toelichting: * Een dichtklapbaar mes waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft valt onder Categorie 1 - en is dus geheel verboden. NB: Een zaagtanding wordt hierbij beschouwd als snijkant!
* Een mes met vaststaand lemmet en meer dan één snijkant (bijvoorbeeld zaagtanding in de rug) valt onder Categorie 4.
Degens, zwaarden, sabels en bajonetten.
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen.

NB: Het is zeer belangrijk dat je een dergelijk wapen altijd goed verpakt vervoert.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 okt 2014 12:29 
Member

Heren,

via via een paar magchargers tegen het lijf gelopen, oude maglite ge-upgrade naar led, en omdat het kan.. vorige week een nitecore tm15 gekocht.. :mrgreen:

nu kwam ik nog een mooi compact ledlampje tegen waar 3 AAA batterijen in moeten (in zo'n kokertje).

Nu is mijn vraag: is er een oplaadbare accu die de penlite koker vervangt?

Groeten John

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 dec 2014 20:36 
Member

Je kunt er een LiIon accu in doen, die qua spanning wel compatibel (3,6V...4,2V). Een 18650 (18mm rond, 65mm lang) zal wel passen, of anders een 14500 (14mm rond, 50mm lang), die past zeker maar heeft minder capaciteit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 dec 2014 20:43 
Member

Jay! De stoomboot uit China is weer gearriveerd, en het is bijna kerst!

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 nov 2015 15:33 
Member

Hallo.

Ik ben al een poos niet meer op het forum geweest.
Omdat ik niets meer aan de RadioHobby doe ik heb zelfs al mijn apparatuur weg gedaan.
Maar omdat ik soms nog wel interesse heb in de techniek kijk ik soms nog wel eens op het forum zonder me in te loggen.
Maar het valt me op dat het forum de laatste tijd nog al Dood is.

Maar wat ik nog wel leuk vind is LED verlichting en LED Zaklampen en dat kan hier gelukkig ook.
Daarom nog een lijstje van mijn Zaklampen het is niet veel maar toch.

1. Varta Industructable 3Watt Cree XP-C LED 140 Lumen op High en 45 Lumen op Low.
Batterijen: 3 Keer C Cell.

2. Varta Industructable 1Watt Cree XP-C 120 Lumen op High en 19 Lumen op Low.
Batterijen: 3 Keer AAA Cell.

3. Chinese Merkloze Schijnwerper met 13 Wide-Angle LED's in Reflector 40 Lumen
Batterijen: 4 Keer D Cell In houder of 1 keer 6 Volt Lantaarn Batterij.

4.Chinese merkloze Industriele Zaklamp met 6 Wide-Angle LED's in Reflector 16 Lumen
Batterijen: 2 Keer D Cell.

De Chinese Zaklampen laat ik op Zink-Kool Batterijen (Heavy Duty) branden.
:Zeer goedkoop
:Hersteld zich zelf iets na uitschakeling van de zaklamp
:Ligt gewicht
:Nostalgie. :D
En omdat LED Zaklampen zo zuinig en efficient met stroom omgaan ook nog een lange levensduur.
Misschien nog wel langer dan Alkaline.
Alleen uitkijken voor lekken dus niet in de zaklamp laten zitten.

En de 3 C Varta brand er ook prima op.

En nog een LED Lamp op de Slaapkamer.

Livarno Lux E27 11Watt SMD LED's (Vervangt 60Watt) warm wit.

Foto's plaatsen weet ik niet hoe dat hier moet dus hier moeten jullie het mee doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 648 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]