Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 21 nov 2017 10:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spam
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 sep 2013 16:51 
Site Admin

De laatste tijd wordt het forum bedolven onder de spam.

Afgelopen nacht heb ik ongeveer 50 geactiveerde spam accounts verwijderd, welke allemaal in de afgelopen 48 uur zijn geregistreerd.

Daarnaast stonden er ook nog ruim 200 spam accounts klaar om geactiveerd te worden.

Tot gisteren moest men een simpele vraag beantwoorden tijdens het registratieproces. Dit heb ik afgelopen nacht veranderd naar een geavanceerde ReCAPTCHA. Maar ook dit hielp niet.

Momenteel heb ik de ReCAPTCHA weer uitgeschakeld en een nieuwe vraag ingesteld. Dus het is even afwachten of de spam vermindert.

Daarnaast mijn verzoek om niet te reageren op de spam. De spam accounts zijn met berichten en al te verwijderen, maar ik moet dan handmatig de reacties verwijderen.

Ook zijn er spam accounts welke normaal ogende berichten plaatsen in het Nederlands, welke ook gerelateerd zijn aan het onderwerp. Ik heb de laatste tijd een aantal van deze accounts, en dus ook de berichten verwijderd. Voor als je je afvraagt waar je berichten zijn gebleven: dit waren reacties op spam accounts.

Mocht het spam probleem niet afnemen dan zijn er nog een aantal opties:

Het blokkeren van al het inkomende verkeer uit China, Pakistan en Oekraïne. (niet simpel in te stellen, dit moet via de webhoster geregeld worden)

Het handmatig activeren van accounts. Wat wel een belemmering vormt voor nieuwe leden die snel een vraag willen stellen of een reactie willen plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spam
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 sep 2013 16:55 
Moderator

Tja lastig Remon.
Enige wat ik kan doen is het verwijderen maar dan heb jij geen zicht meer of het een spammer was dus verplaats ik het maar naar "beheer" maar ook dat zijn handelingen die handmatig moeten gebeuren.
Geautomatiseerde spammers (bots) tegenhouden bij aanmelding lukt nog wel maar gewone mensen die willen spammen eruit halen is lastiger en aangezien we veel buitenlandse bezoekers hebben in het frn gedeelte is simpelweg blokkeren van buitenlandse ip's ook niet wenselijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 sep 2013 16:58 
Site Admin

Daarnaast zijn er in landen als China zogenaamde spam-farms... Beeld je in: een enorme hal vol met computers, met duizenden vrouwen en kinderen die anti-spam vragen beantwoorden en plaatjes overtypen...

In andere landen wordt dit ook gedaan als thuiswerk. Schijnt een lucratieve business te zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 sep 2013 17:54 
Moderator

Ja dat bedoel ik, dat houd je niet zo makkelijk tegen.
Is het misschien een optie om het pas mogelijk te maken url's te plaatsen bij >20 berichten oid?
Misschien krijg je dan heel veel berichten maar wellicht even als test als zoiets mogelijk is?
Handmatig accounts goedkeuren ter toegang van dit forum is niet voldoende helaas.
Andere optie zou misschien kunnen zijn (als het technisch mogelijk is) om leden spam te rapporteren via een knop en dat dan bij 2 of 3 reports het bericht (tijdelijk) automatisch niet meer zichtbaar is.
Ik krijg ook best wel veel privéberichten dat er spam is maar meer dan verplaatsen hiervan kan ik ook niet doen.
Vanmiddag nog meegemaakt dat binnen de minuut dat ik een spambericht had verplaatst het volgende spambericht er alweer stond van dezelfde poster, dan houdt het ook voor mij op een gegeven moment op, heb dan nog wel vakantie maar wil hier geen dagtaak van maken :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 sep 2013 17:55 
Moderator

Remon schreef:
Daarnaast zijn er in landen als China zogenaamde spam-farms... Beeld je in: een enorme hal vol met computers, met duizenden vrouwen en kinderen die anti-spam vragen beantwoorden en plaatjes overtypen...

In andere landen wordt dit ook gedaan als thuiswerk. Schijnt een lucratieve business te zijn.

Misschien anders een paar inhuren om de spam weer te verwijderen :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 sep 2013 18:28 
Member

Volgens mij kun je ip adressen en reeksen ook zelf heel goed blokkeren.
Als de webserver op apache draait kun je het .htaccess bestand aanpassen of nieuw aanmaken.
Volgens mij zijn er trouwens blacklists op internet te vinden, van welke reeksen de meeste spam afkomstig is. Daarmee zou je de zwarte schapen kunnen weren, en hopelijk niet de liefhebbers van dit mooie forum. :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 sep 2013 21:16 
Moderator

Ik moet wel zeggen dat ik op de andere fora waar ik kom nagenoeg geen spam te zien krijg.
Wat er daar dan anders is dan hier zou ik niet weten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 sep 2013 08:44 
Member

Gert Jan schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik op de andere fora waar ik kom nagenoeg geen spam te zien krijg.
Wat er daar dan anders is dan hier zou ik niet weten.

Ik draai SMF op http://www.discriminator.nl/forum/. Daar is een plugin voor die gebruik maakt van een blacklist: Stop Forum Spam

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 sep 2013 09:00 
Member

Heren

Wat ik even kwijt wil is, dat de heren moderatoren en beheerders best wel een pluim verdienen :D
Ik wist niet dat het zo erg was met spammers en andere rommel. Het forum zou anders niet meer te overzien zijn.

Als jullie nog tijd over hebben, succes met de hobby :wink:

Groet Jol

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 sep 2013 10:08 
Member

Op het forum van www.gps.nl hebben we heel azie in de blokkade gegooid. Kan binnen phpBB ook gewoon.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]