Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 23 nov 2017 00:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Led lampen..
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 dec 2015 20:54 
Member

Leuk onderwerp, ook ik ben bezig met een poging om over te stappen. Die poging heeft opgeleverd dat de kleurtemperatuur een belangrijke factor voor me is geworden.
In de gloeilamptijd had het overgrote deel de kleurtemperatuur 2700 K. Nu merk ik pas dat het aandeel rood daarin aanzienlijk is en dat 2900 K voor nu wat prettiger overkomt.
Vergelijk je verschillende merken met dezelfde kleurtemperatuur, dan merk je ook behoorlijke verschillen. Pas bij je thuis kun je ervaren of het de juiste keuze is.

Best lastig als je ook nog prijsbewust wilt zijn.

-Ed

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 dec 2015 21:17 
Moderator

De lampenkleur staat er niet altijd op, bij Kruidvat stond er "warm" op en die komt overeen met normale gloeilampen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 12:27 
Member

Je moet ook niet te goedkoop aanschaffen, beetje de chineese storings bronnen vermijden de onderkant van de markt dus.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 13:28 
Moderator

Berry schreef:
Je moet ook niet te goedkoop aanschaffen, beetje de chineese storings bronnen vermijden de onderkant van de markt dus.

Klopt maar uitval van lampen gebeurt ook bij de duurdere merken dus wat dat betreft is het nog koffiedik kijken maar ben het met je eens dat de goedkoopste vaak rommel zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 14:49 
Member

Wat storingsbronnen betreft valt er geen peil aan te trekken.
Ik heb led lampen van de Action hier, made in China en kosten onder de 5 euro per stuk.
In de keuken heb ik 3 led lampen van Philips gedaan, heeft € 25,- gekost.
Jammer, maar weggegooid geld.. Als die LED lampen aan zijn kan ik het vergeten tussen 0 - 30 MHz,
één grote ruisbult. :?
Het Agentschap Telecom heeft een hele tijd terug LED lampen uit diverse winkels gehaald en getest.
De eindconclusie was dat geen enkele consumenten LED lamp aan de regelgeving voldoet.
Dat zal in de tussentijd wel veranderd zijn, maar nog steeds vind je lampen die de boel storen.
Dat kun je niet aan het merk/afkomst/prijs zien, dat kun je alleen maar proefondervindelijk vaststellen
welke stoort en welke niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 16:43 
Moderator

Dat is eigenlijk een heel andere discussie Pascal maar ik snap je probleem goed als zendamateur!
Misschien is het leuk (en handig) om ook dát hier te vermelden, dan is dat stukje (storing) ook een beetje afgedekt :D

In het kader van duurzaamheid heb ik het overzicht van mijn stroomverbruik van de afgelopen jaren er eens bij gepakt.
Het is elk jaar minder geworden tót dit jaar, wel apart want dit jaar ben ik dus juist méér gaan verbruiken en ik kan er even niet achter komen hoe dat komt.
Ik heb een vermoeden dat de airco vaker aangestaan heeft, die is van 1996 dus dat is gelijk ook de grootste slokop in het huis.
Overzicht per jaar qua stroomverbruik:

2010: 5786 kWh.
2011: 4559 kWh.
2012: 4537 kWh.
2013: 4399 kWh.
2014: 4348 kWh.
2015: 4836 kWh.

De huidige vriezer is een Liebherr tafelmodel die om en nabij de 120W verbruikt, nu heb ik een nieuwe gezien (A+++) model (enige met die score!) die echt superzuinig zou zijn.
Het verbruik per jaar van die vriezer (Liebherr GP1486-20) zou 101 kWh zijn, weet iemand hoe ik dat kan omreken naar W?
Met andere woorden; hoeveel méér verbruikt mijn huidige vriezer (120 W) dan de nieuwe Liebherr?

Een ander project is om alle "stille" gebruikers op te sporen in huis, ik heb nog stereo apparatuur uit de jaren 80 staan waarvan ik dacht dat die niet meer aangesloten waren op het net maar van de week bleek dat ze toch nog op het 230V aangesloten stonden.
Dat soort kleine dingetjes kan op jaarbasis toch ook best wel aantikken, idem met ongebruikte adapters en andere spullen.

En als we dan tóch bezig zijn, ik heb een aantal nieuwe wekkers in gebruik en die heb ik eens vergeleken qua stroomverbruik met de oudere wekkers.
Niet wereldschokkend maar de oude wekkers gebruikten meer dan dubbel zoveel (1 W t.o.v. de 0.3 W) van de nieuwe modellen.

Verdere winst is ook te behalen door de tv in te stellen op de ECO stand, het beeld wordt dan iets minder fel maar dat went snel, heb nog niet gemeten hoeveel het verbruik daalt daardoor.
De computer en monitor verbruiken ook best wel veel, samen goed voor zo'n 160 W.

Meten is weten dus en door alles op papier te zetten krijg je een goed overzicht van wat je verbruikt en kan je daar ook aan werken waar mogelijk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 21:54 
Member

Gert Jan schreef:
Het verbruik per jaar van die vriezer (Liebherr GP1486-20) zou 101 kWh zijn, weet iemand hoe ik dat kan omreken naar W?
Met andere woorden; hoeveel méér verbruikt mijn huidige vriezer (120 W) dan de nieuwe Liebherr?

Het leuke is dat je dat niet zomaar kunt omrekenen.
De vriezer is niet continu in bedrijf, maar schakelt op het moment dat de temperatuur te hoog wordt in.
Hoe vaak schakelt de vriezer? Dat is niet zo te zeggen.
Ik ben eens gaan zoeken naar de specificaties van de vriezer, maar een concreet verbruik is niet terug te vinden.
Lekker onduidelijk voor de consument. Je kunt er niks mee.
En waarop is dat jaarverbruik gebaseerd? Op een volle diepvries? Op een lege diepvries?
In een omgevingstemperatuur van???

Dit is zeker weer in marketingkringen bedacht.. Maak het zo wazig mogelijk.
Net als met het verbruik van een auto.. "Deze auto heeft een verbruik volgens de metingen van 5 liter op 100km", maar in de praktijk wordt dat nooit gehaald.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 21:57 
Member

Hier https://www.koelen.nl/products/gp-1486- ... ifications vind ik 'aansluitwaarde' 0.9A
Dat is dus 230V x 0.9A = 207W
Maar deze site geeft een verbruik van 100kWh aan.
Lekker vaag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 22:11 
Moderator

pb1sam schreef:
Hier https://www.koelen.nl/products/gp-1486- ... ifications vind ik 'aansluitwaarde' 0.9A
Dat is dus 230V x 0.9A = 207W
Maar deze site geeft een verbruik van 100kWh aan.
Lekker vaag.

Van wat ik begrepen heb is de inhoud minder dan mijn huidige model van dezelfde afmeting omdat de wanden dikker zijn voor een betere isolatie.
Die 207W kan best kloppen als hij harder moet werken in een hete zomer en helemaal als hij in de super stand staat, bv als hij de boodschappen moet invriezen, het nominale verbruik zal wat lager liggen en ook zal hij minder vaak aanspringen omdat de wanden dus dikker zijn dan normaal.

Ik heb verder gekeken en ik denk dat ik beter kan investeren in een nieuwe vaatwassen en wasmachine, die zijn beiden meer dan 15 jaar oud..
Die vriezer zal hooguit 2x zo zuinig zijn als degene die ik nu heb en dan hebben we het dus over zo'n 25 euro per jaar besparing, meer winst zit in die wasmachine en vaatwasser.

Dan heb ik ook nog 3 stuks 230V halogeen buitenlampen a 200W :mrgreen:
Nu ben ik aan het kijken voor vervangende led exemplaren op Conrad maar ik kan nog niet echt vervangers vinden die ook veel licht geven en toch veel minder verbruiken.
Wat er nu inzit zijn dus 3 x halogeen 200W van 117.6mm lengte (R7s) a 2A.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 22:42 
Member

Gert Jan schreef:
Dan heb ik ook nog 3 stuks 230V halogeen buitenlampen a 200W :mrgreen:
Nu ben ik aan het kijken voor vervangende led exemplaren op Conrad maar ik kan nog niet echt vervangers vinden die ook veel licht geven en toch veel minder verbruiken.
Wat er nu inzit zijn dus 3 x halogeen 200W van 117.6mm lengte (R7s) a 2A.

Afbeelding

Deze goed Gert Jan?

Niet echt zuinig maar wel leuk. :twisted:
1000Watt en 100.000 Lumen.
3X? Whooo! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]