Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 26 sep 2017 12:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Led lampen..
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 dec 2015 02:16 
Moderator

Beste mensen, ik ben bezig de huidige spaarlampen in mijn huis te vervangen door LED lampen.
Ik heb wat proefjes gedaan met Kruidvat led lampen en dat gaat qua lichtkleur, lichtopbrengst en starttijd erg goed, ook het verbruik van de lampen is veel minder (gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000) dan met de huidige spaarlampen die ik heb.
De lampen zijn ook niet zo vreemd gevormd als sommige spaarlampen en de starttijd is ook zeer goed, heb me flink geërgerd aan de starttijd van sommige spaarlampen.
Voor ik nu alle lampen ga vervangen wil ik graag wat ervaringen weten van forumbroeders en zusters.
De goedkopere lampen zouden niet zo lang meegaan en soms gaan er lampen binnen zeer korte tijd stuk, dat had ik echter ook met de spaarlampen hier.
Ik investeer liever in kwalitatief goede lampen dan in zo goedkoop mogelijke lampen, zeker gezien de levensduur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Led lampen..
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 dec 2015 16:18 
Member

Heb zelf geen enkele ervaring ermee.
Het verrast me dat jouw ervaringen met lampjes van het Kruidvat positief zijn, dat had ik niet verwacht met artikelen van die winkelketen. Ik ga dit topic met belangstelling volgen.

Maar ik heb overigens zelf ook een vraag hierover.
Al een tijdje overweeg ik om onder de keukenkastjes lampjes te bevestigen zodat er meer en vooral goed licht heb op het aanrecht. Welke soort lampjes het zouden kunnen worden, daarover gaan mijn twijfels en een LEDstrip is zeker een optie. Dus wellicht gaat dit topic helder licht werpen over het onderwerp ledverlichting.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 dec 2015 17:01 
Moderator

De led lampjes kwam ik toevallig tegen tijdens het boodschappen doen en ik heb er een aantal meegenomen.
Ik was zeer aangenaam verrast maar als je gaat zoeken op internet lees je veel over lampen die snel stukgaan, aangezien ze er net een dag inzitten kan ik er nog weinig over vertellen qua levensduur ;-)
Het lijkt mij ook dat niet de led, maar de voeding stuk gaat van een ledlamp.
De goedkopere merken zou ik niet willen adviseren, over de duurdere merken lees ik ook vaak negatieve dingen als het om levensduur gaat dus dat is ook niet echt een garantie.

Voor in de keuken is er ook veel te verkrijgen, zoveel dat je voor jezelf eerst moet bepalen wat je wilt alvorens tot aankoop over te gaan.

De tl verlichting in de keuken bij mij is ook aan vervanging toe dus daar gaan ook led lampen in, even goed kijken welke aankomende week.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 dec 2015 14:40 
Member

Ik heb een LED Lamp op Mijn Slaapkamer van het merk Livarno-Lux Gekocht bij de Lidl voor €9,99.

Hij zit er nu precies een jaar in en ik moet zeggen dat die me heel goed bevalt.
De Lichtkleur is Warm-wit gelijk aan een Halogeenlamp zeer prettig niet dat Typische Led achtige Licht.
Ik heb ook nog geen lichtvermindering opgemerkt dus met de Halfwaarde Tijd zit het ook wel goed.
Al moet ik zeggen dat de Heatsink wel vrij warm word na een poosje maar dat heeft verder geen effect op de Licht opbrengst.

De afwerking is ook zeer goed ziet er niet goedkoop uit.

De Stroomopname is 10Watt en hij geeft licht vergelijkbaar met een 60Watt Gloeilamp.
Led Type is SMD (Kapje er af gehaald en lamp gedemonteerd nieuwsgierig he :mrgreen: )

Het verschilt ook per merk.

Ik heb eerder een LED Lamp van de Aldi gehad en daarvan begon de Driver/Voeding na een poosje te Sissen. het was net een Gaslamp :D.
En daarbij was de Lichtkleur ook niet goed ik kreeg er koppijn van.
En de stralingshoek was ook hopeloos.
De vloer was verlicht en de muren alleen van de onderkant zegmaar.

De opstart tijd van LED Lampen is Instant.

Moet je maar eens gaan kijken bij de Lidl Gert Jan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 dec 2015 00:51 
Member

Niet alleen led driver kan idd defect raken. Echter de leds zelf verouderen ook, Na een anderhalf jaar continu gebruik is het lensmateriaal kristal naar rookglas veranderd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 dec 2015 12:01 
Member

Ik heb het hele huis voorzien van LED lampen. Hier heb ik goede ervaringen opgedaan met de lampen van de Ikea. Ik heb eerst een lampje van de Action gehaald maar deze geven een erg wit licht. De Ikea lampen komen heel dicht bij een ouderwetse gloeilamp. Twee weken geleden is de eerste gesneuveld. Na ruim bijna 3 jaar. Hoeveel uur deze exact gebrand heeft weet ik niet maar het zijn heel wat uurtjes. Omdat ze maar 3 watt zijn laten we ze wat makkelijker branden, ook als we even de deur uit gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 dec 2015 13:24 
Moderator

Klopt he, ze zijn écht energiezuinig.
Ik heb een aantal lampen gemeten maar het verschil tussen spaarlamp en led is ook best nog wel veel en de moeite waard.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 dec 2015 18:57 
Member

De ontwikkeling gaat behoorlijk snel.
Wat hebben we nu aan keuze eigenlijk?
Gloeilampen.
TL-buizen.
Spaarlampen.
Halogeenlampen.
LED-lampen.

Gloeilampen zijn al een tijdje uit de handel en spaarlampen worden soms ook wel jampotten genoemd. Het duurt enkele minuten voordat die goed licht gaan geven. TL-buizen kom je vooral in kantoren en werkplaatsen tegen. Halogeenlampen zou thans gebruikelijk zijn, maar LED-lampen doen inmiddels ook hun intrede. En als ik aan LEDverlichting denk, dan zie ik zo'n blauwkleurig lichtschijnsel wat niet eens fatsoenlijk de werkplek of kamer verlicht. Zou om deze reden niet mijn keuze worden.
De zaklampen van K&T buiten beschouwing gelaten, dat is iets heel anders. Ook de toepassing.

Persoonlijk ben ik geneigd om de goold old gloeilamp nog steeds als de juiste keuze te zien.
En ze zijn nog altijd veel in gebruik, zolang het nog kan. Dat is wel wat ik zie in mijn omgeving.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 dec 2015 19:25 
Member

De Good Old Gloeilamp is nog steeds te krijgen in de handel.
En dat zal ook nog wel een poosje zo blijven.
Winkeliers en bouwmarkten weten het gloeilampverbod te omzeilen.
Ze kopen zogenaamde Rough Service Lampen in voor Industrieel gebruik.
Die namelijk bijna gelijk zijn aan gloeilampen voor thuis gebruik verkrijgbaar in de gebruikelijke Wattages.

Mijn plaatselijke Supermarkt heeft een bak vol van die dingen bij de Kassa staan.

En Bouwmarkten verkopen ze als Looplamp vervangings lamp.
Maar je kan ze Natuurlijk ook gewoon in je Schemerlamp draaien.

LED lampen geven al lang niet meer dat kenmerkende blauwachtige LED Licht.
Ze zijn tegenwoordig al te krijgen als de zelfde Kleurtemperatuur als Gloei en Hallogeen Lampen.
En een kamer verlichten doen ze net zo goed als een ouderwetse Lamp.
Ze zijn er al als 100Watt gloelamp vervanging met een gebruik van wat zal het zijn 15Watt?
De Stralingshoek is ook geen probleem meer.

Leuk Topic is dit Trouwens. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 dec 2015 19:45 
Member

Daystar schreef:
De Good Old Gloeilamp is nog steeds te krijgen in de handel.
En dat zal ook nog wel een poosje zo blijven.
Winkeliers en bouwmarkten weten het gloeilampverbod te omzeilen.
Ze kopen zogenaamde Rough Service Lampen in voor Industrieel gebruik.
Die namelijk bijna gelijk zijn aan gloeilampen voor thuis gebruik verkrijgbaar in de gebruikelijke Wattages.
Volgens mij heb ik daarvan een partijtje gekocht. Op de doosjes staat:
"Projectlampen met versterkte contructie, niet voor huishoudelijk gebruik".
Ik zie geen enkel verschil met de gewone gloeilamp, nadat ik ze uit het doosje gehaald heb.

Daystar schreef:
LED lampen geven al lang niet meer dat kenmerkende blauwachtige LED Licht.
Ze zijn tegenwoordig al te krijgen als de zelfde Kleurtemperatuur als Gloei en Hallogeen Lampen.
En een kamer verlichten doen ze net zo goed als een ouderwetse Lamp.
Ja, dat had je reeds geschreven, maar ook dat het verschil zou maken waar je 'm koopt.
Daystar schreef:
Ik heb een LED Lamp op Mijn Slaapkamer van het merk Livarno-Lux Gekocht bij de Lidl voor €9,99.

Hij zit er nu precies een jaar in en ik moet zeggen dat die me heel goed bevalt.
De Lichtkleur is Warm-wit gelijk aan een Halogeenlamp zeer prettig niet dat Typische Led achtige Licht.

Het verschilt ook per merk.

Ik heb eerder een LED Lamp van de Aldi gehad en daarvan begon de Driver/Voeding na een poosje te Sissen. het was net een Gaslamp :D.
En daarbij was de Lichtkleur ook niet goed ik kreeg er koppijn van.
En de stralingshoek was ook hopeloos.
De vloer was verlicht en de muren alleen van de onderkant zegmaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]