Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 15 dec 2017 19:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: portofoon op de motor
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2015 19:09 
Member

Beste mensen,

Mijn naam is paul, 24 jaar uit amsterdam en ik heb een paar vragen.
Ik weet niet zeker of ik hier op de juiste plek ben en heb er maar een paar topics over gelezen.
Alvast excuses voor verkeerde termen of onwetendheid, ik ben nieuw in de wereld van radiogolven etc.
Mijn vriendin en ik rijden allebei motor en willen graag met elkaar communiceren tijdens het rijden, maar hebben niet het geld om een dure bluetooth set aan te schaffen.
Ik weet dat wat ik nu ga zeggen sommige mensen niet blij maakt, maar ik wil een goedkope porto (Baofeng) kopen, headset en PTT erbij, de hele boel onder het zadel inbouwen en zo kunnen communiceren. Ik wil graag een wat groter bereik hebben, daarom wil ik een porto met 3 of 5 watt zendvermogen kopen. Maar.. deze mag je niet zomaar gebruiken in nederland. Ik heb Agentschap Telecom een bericht gestuurd met de vraag of het mogelijk is een portofoonvergunning te verkrijgen voor persoonlijk gebruik. Ik had nog wat meer vragen gesteld maar kreeg als antwoord dat vergunningen alleen zakelijk worden verstrekt. Wat bij mij het een en ander onduidelijk maakte. Naar mijn weten kan je, na het behalen van een examen je registreren en vervolgens gebruik maken van de ether, hierbij zou dan toch ook het gebruik van portofoons onder vallen.
Ik vind radio's en frequenties wel degelijk interessant en zou het examen dus niet alleen willen behalen voor het communiceren maar ook uit interesse voor het vak.
Ik hoop dat jullie mij kunnen verduidelijken of je inderdaad een examen kan doen en vervolgens portofoons kan gebruiken.
Ook heb ik gelezen dat mensen onder toezicht van een zendamateur mogen zenden, ik weet niet of ik dit correct heb begrepen maar zou dit dan betekenen dat als ik mijn examen heb gehaald, mijn vriendin dan mag terugpraten via haar porto, als het ware onder mijn toezicht, of moet zij zelf dan ook het examen halen?
Alvast bedankt,
Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 sep 2015 21:35 
Moderator

Welkom op het forum Paul!
Je mag de Baofeng of andere porto gebruiken als je je licentie als zendamateur behaald hebt, ook met 3 of 5watt, ik denk dat de AT medewerker heb verkeerd begrepen heeft en doelt op een vergunning voor gebruik op een eigen frequentie.
Als je je amateur licentie behaald hebt mogen anderen in jouw bijzijn onder jouw roepletters verbindingen maken, als jij op de motor zit en je vriendin thuis zit mag het weer niet, alleen in jouw bijzijn.
Hopelijk heb je zo wat info :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 sep 2015 11:35 
Member

Gert Jan schreef:
Welkom op het forum Paul!
Je mag de Baofeng of andere porto gebruiken als je je licentie als zendamateur behaald hebt, ook met 3 of 5watt, ik denk dat de AT medewerker heb verkeerd begrepen heeft en doelt op een vergunning voor gebruik op een eigen frequentie.
Als je je amateur licentie behaald hebt mogen anderen in jouw bijzijn onder jouw roepletters verbindingen maken, als jij op de motor zit en je vriendin thuis zit mag het weer niet, alleen in jouw bijzijn.
Hopelijk heb je zo wat info :-)

Hoi Gert Jan,
Bedankt voor je antwoord, zoiets had ik ook al begrepen van de site van AT. Had al gekeken naar examen data maar dat is 4 november of pas weer in maart. Ik kreeg van AT nog een mail dat het registreren van radiozendamateur vanaf 2016 niet meer gratis is, dat is jammer...
Voor het voorbereiden van het examen, beter een boek kopen of is er online informatie beschikbaar die voldoende informeert?

en dan een ander vraagje: Mag je een porto in bezit hebben die kan zenden in vergunningbereik om mee te luisteren? Dus zolang je niet zendt is het ok? Dan kan ik vast die baofengs bestellen..

De portos waar ik naar zit te kijken zijn:
http://www.dx.com/p/baofeng-uv-b5-1-1-l ... fqPIpd37VI
http://www.dx.com/p/baofeng-bf-uv5ra-re ... fqL1pd37VI
http://www.dx.com/p/baofeng-uv-5re-5w-d ... fqLMpd37VI
http://www.dx.com/p/baofeng-1-5-lcd-5w- ... fqLApd37VI

Is er een waar van je zegt, die is aanzienlijk beter want die heeft die en die functie of een betere antenne?
Die eerste heeft een draaiknop voor de frequentie, ik kan me voorstellen dat je dan sneller per ongeluk van frequentie wisselt tijdens het rijden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 sep 2015 17:12 
Member

Hallo Paul,

Welkom op het forum! 8-)

Ik geloof dat zendamateurs hun toegewezen frequenties niet voor onderling verkeer mogen gebruiken. Ook moet er eens in paar minuten een call genoemd worden Het is dus niet erg praktisch voor onderlinge communicatie op motoren. Als het al mag, zouden de gesprekken klinken als 'Papa delta twee zulu yankee oscar, de papa delta drie november mike india, zullen we zo even gaan tanken?' :D
Weet je zeker dat wat je wilt niet lukt met PMR446 portofoons? Zendvermogen maakt niet verschrikkelijk veel uit. Anderhalve watt komt bijvoorbeeld niet drie keer zo ver als een halve watt. Veel belangrijker is bijvoorbeeld een goede antenne (een Kenwood portofoon met een 'echte' antenne zal verder komen dan een goedkope portofoon met een stukje koperdraad in een plastic omhulsel)

En wat betreft je tweede vraag, officieel gezien mag je de porto wel hebben, maar niet aansluiten. (hoe ik het begrepen heb, wellicht dat het in de loop der jaren veranderd is.) Echter is het vrijwel onmogelijk hierop te controleren, en zonder klacht gaat het AT waarschijnlijk geen hobbyist opsporen die op zijn Baofeng zit te luisteren.

Mose (Spreek uit "Moos" ;), 15 jaar.)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 sep 2015 18:25 
Member

Mose schreef:
Ik geloof dat zendamateurs hun toegewezen frequenties niet voor onderling verkeer mogen gebruiken.

Ships.. Ik doe dat dagelijks... Maar nog nooit een aantekening bij het AT gehad...
Maw: De vergunning is er juist wel voor bedoeld voor onderling verkeer Mose,
anders mocht ik toch met niemand contact maken??? :lol:
Mose schreef:
Weet je zeker dat wat je wilt niet lukt met PMR446 portofoons? Zendvermogen maakt niet verschrikkelijk veel uit. Anderhalve watt komt bijvoorbeeld niet drie keer zo ver als een halve watt. Veel belangrijker is bijvoorbeeld een goede antenne (een Kenwood portofoon met een 'echte' antenne zal verder komen dan een goedkope portofoon met een stukje koperdraad in een plastic omhulsel)

Dat ben ik dan wel weer met je eens. Van porto naar porto communicatie maakt het zendvermogen niet zo veel uit. Alleen is je accu met 5W eerder leeg dan met 0.5W zendvermogen.
Maar het verschil in bereik zal geen 10km zijn. Ik denk dat vergunningsvrije PMR portofoons voor op de motor meer dan voldoende zal zijn.
Mose schreef:
En wat betreft je tweede vraag, officieel gezien mag je de porto wel hebben, maar niet aansluiten. (hoe ik het begrepen heb, wellicht dat het in de loop der jaren veranderd is.) Echter is het vrijwel onmogelijk hierop te controleren, en zonder klacht gaat het AT waarschijnlijk geen hobbyist opsporen die op zijn Baofeng zit te luisteren.

Het (gedeeltelijk) aanwezig hebben van een zendinstallatie zonder vergunning is niet toegestaan.
En ja, zolang niemand het ziet 'mag' veel. Maar als je betrapt wordt moet je ook niet gaan zeuren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 sep 2015 18:51 
Member

Met onderling verkeer bedoel ik één op één over de porto korte berichten doorgeven (zoals dat bijvoorbeeld bij de NS gebeurt op 429.8875). Realiseer me nu ook dat het een beetje een ongelukkige woordkeuze van me was :lol:
Het doel van zendamateurs is om te experimenteren met radio, niet om in het park te vragen of iemand op de weg terug van het toilet even een ijsje kan halen, om maar een voorbeeld te noemen. Hiervoor zijn PMR portofoons echter heel erg geschikt :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 sep 2015 22:37 
Member

Ok, ik waardeer alle argumenten en sta er ook zeker voor open.
De Kenwoods zijn natuurlijk wel goed duur...
bedoelde je dat de antenne van kenwood sowieso goed is of dat een kenwood met een aparte antenne echt goed is.
Welke pmr porto wordt aangeraden voor goed bereik, robuustheid en misschien waterdichtheid.
Ik heb een cadeaubon van bol.com dus als er toevallig daar een staat zou het helemaal mooi zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 sep 2015 23:19 
Member

De Kenwood PMR serie (TK-xx01) is een voorbeeld van een PMR-serie van heel hoge kwaliteit, met hoogwaardige onderdelen (waaronder de antenne :wink:).
Dit betekent overigens niet dat goedkopere PMR porto's per definitie slecht zijn. Midland portofoons zoals de G7, G8, en G9 zijn prima portofoons. Ik meen dat deze drie allemaal ook IPX5 waterdicht zijn. Ook zijn er nog goedkopere alternatieven, zoals de Cobra MT-975C. Qua bereik zal het niet heel veel uitmaken omdat je gebonden bent aan de korte antenne en de halve watt zendvermogen. Met de G9 en MT975C heb ik zelf ervaring, en beide zijn een goede keuze. Het ligt aan wat je precies nodig hebt. De G9 is iets steviger en heeft een langere antenne (al betwijfel ik of dit heel veel uitmaakt, heb het nooit uitgetest), en de MT975 is heel compact. Ik zou als ik jou was even rondkijken naar wat je precies wilt :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2015 01:46 
Member

Heb inderdaad die drie merken die je noemt bekeken.
Kenwood gaat gewoon te duur worden, dus die valt af.
Midland lijkt me iets betere kwaliteit dus daar zou dan de keuze op vallen.
Is het mogelijk om een externe antenne op de porto te bevestigen, aangezien ik m wel weg wil werken onder het zadel zal dat het bereik niet goed doen?
Of mag je van de pmr446 portos niet de antenne loskoppelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2015 07:47 
Member

Mose schreef:
Met onderling verkeer bedoel ik één op één over de porto korte berichten doorgeven (zoals dat bijvoorbeeld bij de NS gebeurt op 429.8875). Realiseer me nu ook dat het een beetje een ongelukkige woordkeuze van me was :lol:
Het doel van zendamateurs is om te experimenteren met radio, niet om in het park te vragen of iemand op de weg terug van het toilet even een ijsje kan halen, om maar een voorbeeld te noemen. Hiervoor zijn PMR portofoons echter heel erg geschikt :wink:

Zelfs dat mag gewoon op de amateurbanden hoor Moos. :-)
De enige restrictie is dat je geen belangrijke berichten via de radio mag communiceren.
Voor de rest mag je het overal over hebben.
De oudere zendamateurs hadden ooit in hun vergunning staan dat ze alleen maar over techniek mochten praten, maar dat is al zeker 20 jaar niet meer het geval.

paulaner schreef:
Is het mogelijk om een externe antenne op de porto te bevestigen, aangezien ik m wel weg wil werken onder het zadel zal dat het bereik niet goed doen?
Of mag je van de pmr446 portos niet de antenne loskoppelen.

Qua merk zullen er vast wel wat kleine verschillen zijn in bereik, maar stel je daar niet te veel van voor.
Het zijn meer de functionaliteiten die het verschil uit maken (kun je een headset aansluiten, ed.).
Een PMR446 toestel heeft een vaste antenne. Als je de antenne gaat veranderen is het toestel niet meer
type goedgekeurd en mag deze niet meer worden gebruikt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]