Dat is eigenlijk een heel andere discussie Pascal maar ik snap je probleem goed als zendamateur!
Misschien is het leuk (en handig) om ook dát hier te vermelden, dan is dat stukje (storing) ook een beetje afgedekt
In het kader van duurzaamheid heb ik het overzicht van mijn stroomverbruik van de afgelopen jaren er eens bij gepakt.
Het is elk jaar minder geworden tót dit jaar, wel apart want dit jaar ben ik dus juist méér gaan verbruiken en ik kan er even niet achter komen hoe dat komt.
Ik heb een vermoeden dat de airco vaker aangestaan heeft, die is van 1996 dus dat is gelijk ook de grootste slokop in het huis.
Overzicht per jaar qua stroomverbruik:
2010: 5786 kWh.
2011: 4559 kWh.
2012: 4537 kWh.
2013: 4399 kWh.
2014: 4348 kWh.
2015: 4836 kWh.
De huidige vriezer is een Liebherr tafelmodel die om en nabij de 120W verbruikt, nu heb ik een nieuwe gezien (A+++) model (enige met die score!) die echt superzuinig zou zijn.
Het verbruik per jaar van die vriezer (Liebherr GP1486-20) zou 101 kWh zijn, weet iemand hoe ik dat kan omreken naar W?
Met andere woorden; hoeveel méér verbruikt mijn huidige vriezer (120 W) dan de nieuwe Liebherr?
Een ander project is om alle "stille" gebruikers op te sporen in huis, ik heb nog stereo apparatuur uit de jaren 80 staan waarvan ik dacht dat die niet meer aangesloten waren op het net maar van de week bleek dat ze toch nog op het 230V aangesloten stonden.
Dat soort kleine dingetjes kan op jaarbasis toch ook best wel aantikken, idem met ongebruikte adapters en andere spullen.
En als we dan tóch bezig zijn, ik heb een aantal nieuwe wekkers in gebruik en die heb ik eens vergeleken qua stroomverbruik met de oudere wekkers.
Niet wereldschokkend maar de oude wekkers gebruikten meer dan dubbel zoveel (1 W t.o.v. de 0.3 W) van de nieuwe modellen.
Verdere winst is ook te behalen door de tv in te stellen op de ECO stand, het beeld wordt dan iets minder fel maar dat went snel, heb nog niet gemeten hoeveel het verbruik daalt daardoor.
De computer en monitor verbruiken ook best wel veel, samen goed voor zo'n 160 W.
Meten is weten dus en door alles op papier te zetten krijg je een goed overzicht van wat je verbruikt en kan je daar ook aan werken waar mogelijk!