Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 15 dec 2017 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Led lampen..
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 dec 2015 22:51 
Moderator

Ik wil alleen de lampen vervangen, niet de behuizing.
Inmiddels heb ik een aantal vervangers gevonden en besteld, donderdag binnen als het goed is.
De nieuwe lampen zijn 1000lm (lumen dus geen Watt) en vergelijkbaar met 100W maar dan dus led, verbruik is 10W per stuk, dat is beter dan de halogeenlampen die er nu inzitten :mrgreen:
Links wordt vervangen door rechts op de foto:
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 dec 2015 00:24 
Member

Deze heb ik ook gekocht.
Wij hebben een staande lamp met zo'n 100W halogeen erin.
Tegen mijn vrouw gezegd dat we die lamp eens moeten vervangen. 100W is wel wat veel
voor 'gezellig' licht. En de dimmer dimt het licht wel, maar het energieverbruik verminderd niet (veel).
Dus, op een dag kwam ik thuis.. En de staande lamp was vervangen, door....
Een andere staande lamp met 100W halogeen er in. :mrgreen:
Dus een vervangende LED lamp gekocht.
De maximale lichtopbrengst is overigens geen 100W, maar 50W..
Als je geen 100W nodig hebt maakt dat niets uit, heb je de lichtopbrengst wel
nodig zou ik uitkijken naar iets anders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 dec 2015 16:40 
Moderator

Haha die vrouwen ook!
Je hebt helemaal gelijk Pascal, de nieuwe ledlampen ter vervanging van de halogeen in de tuin zijn een heel stuk minder fel maar volgens mij wel fel genoeg, vanavond even in de gaten houden.
De derde lamp in de tuin heb ik afgekoppeld, niet echt nodig, alle lampen in de tuin vóór de vervanging naar led verbruikte toch nog zo'n 582W volgens de meter.
Twee bouwlampen a 200W en ook nog aan de kant van de grote garagedeur een lamp van 75W, waar de overige 107W vandaan kwam is mij een raadsel.
Dit alles ging aan gedurende 2 minuten als er iemand in de tuin kwam in het donker, reageerde ook op dikke katers en dikke egels :evil:
De tijd heb ik teruggezet naar 1 minuut, van de twee bouwlampen heb ik dus de halogeenlampen vervangen voor led die overeen zouden komen met 100W maar dat is dus een stuk lager, de gewone lamp bij de garagedeur heb ik helemaal verwijderd.
Dit alles resulteert in een gemeten verbruik van 22W, een enorm verschil met de 582W ervoor!
Samen met de halvering van de brandtijd zal dit er voor zorgen dat er weer de nodige kWh's bespaard gaan worden :mrgreen:
De nieuwe led lampen in de bouwlampen hebben volgens mij een lichtopbrengst van c.a. 65 tot 75W "oude" lampen gezien het gemeten verbruik.

In de woonkamer zaten in een spotlight aan het plafond ook nog 3x 75W broedlampen én een leeslamp van 60W pff, daar zitten nu ook led's in die overeen zouden komen met lampen van 40 normale Watts, fel genoeg en dat is dus een verbruik van 4x5.5W = 22W tegen 285W eerst.
Gaat lekker dus! 8-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 jan 2016 00:06 
Member

Nou Gert Jan, zo te lezen gaat 2016 een energiezuinig jaar worden voor je.
Heb je ook al een LED-tevee?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jan 2016 16:48 
Moderator

Charles schreef:
Nou Gert Jan, zo te lezen gaat 2016 een energiezuinig jaar worden voor je.

Haha, nee Charles, mijn huidige breedbeeld tv verbruikt 81W in de spaarstand, 97W normaal, 12W op standby en na 45 seconden 0.1W dus dat valt nogal mee.

Overigens, de led lampen in de tuin hebben een dusdanig bedroevende lichtopbrengst dat ik er toch weer 200W halogeen in ga doen :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 jan 2016 21:04 
Member

Gert Jan schreef:
Charles schreef:

Haha, nee Charles, mijn huidige breedbeeld tv verbruikt 81W in de spaarstand, 97W normaal, 12W op standby en na 45 seconden 0.1W dus dat valt nogal mee.

Ik weet niet of je veel en vaak tv kijkt, maar 12 uur TV kijken = 1 KWh
Op jaarbasis verstookt je TV aardig wat kilowatten. Ik denk dat dat een investering waard is.
Daarnaast is de kwaliteit van TV's aardig verbeterd. In den beginne dacht geen haar op mijn hoofd
er aan om een LCD of plasma TV te kopen, laat staan LED.
Maar de resolutie van een hedendaagse TV, daar kan geen breedbeeld meer tegenop.
Ik zou voor geen goud meer terug willen.
Overigens, de led lampen in de tuin hebben een dusdanig bedroevende lichtopbrengst dat ik er toch weer 200W halogeen in ga doen :oops:[/quote]
Ik dacht het al. :-) Of misschien eens kijken naar een ander type lamp,
of de halogeen bouwlampen vervangen door meerdere LED-lampen en die verspreid in de tuin zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 jan 2016 17:51 
Member

pb1sam schreef:
Overigens, de led lampen in de tuin hebben een dusdanig bedroevende lichtopbrengst dat ik er toch weer 200W halogeen in ga doen :oops:

Ik dacht het al. :-) Of misschien eens kijken naar een ander type lamp,
of de halogeen bouwlampen vervangen door meerdere LED-lampen en die verspreid in de tuin zetten.[/quote]

De vervangende lichtbronnen met led technologie, weet effe geen andere benaming. zijn heel vaak een teleurstelling. de lichtbundel van led is rechtuit. gas ontlading of gloeidraad straalt alle kanten uit.
de goeilamp vervangeners zijn behoorlijk goed en er zijn types die zelfs dimbaar zijn conventionele dimmers.

ledarmaturen in de vorm van halogeen bouwlampen zijn er al een tijdje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]