Mose schreef:
Ik geloof dat zendamateurs hun toegewezen frequenties niet voor onderling verkeer mogen gebruiken.
Ships.. Ik doe dat dagelijks... Maar nog nooit een aantekening bij het AT gehad...
Maw: De vergunning is er juist wel voor bedoeld voor onderling verkeer Mose,
anders mocht ik toch met niemand contact maken???
Mose schreef:
Weet je zeker dat wat je wilt niet lukt met PMR446 portofoons? Zendvermogen maakt niet verschrikkelijk veel uit. Anderhalve watt komt bijvoorbeeld niet drie keer zo ver als een halve watt. Veel belangrijker is bijvoorbeeld een goede antenne (een Kenwood portofoon met een 'echte' antenne zal verder komen dan een goedkope portofoon met een stukje koperdraad in een plastic omhulsel)
Dat ben ik dan wel weer met je eens. Van porto naar porto communicatie maakt het zendvermogen niet zo veel uit. Alleen is je accu met 5W eerder leeg dan met 0.5W zendvermogen.
Maar het verschil in bereik zal geen 10km zijn. Ik denk dat vergunningsvrije PMR portofoons voor op de motor meer dan voldoende zal zijn.
Mose schreef:
En wat betreft je tweede vraag, officieel gezien mag je de porto wel hebben, maar niet aansluiten. (hoe ik het begrepen heb, wellicht dat het in de loop der jaren veranderd is.) Echter is het vrijwel onmogelijk hierop te controleren, en zonder klacht gaat het AT waarschijnlijk geen hobbyist opsporen die op zijn Baofeng zit te luisteren.
Het (gedeeltelijk) aanwezig hebben van een zendinstallatie zonder vergunning is niet toegestaan.
En ja, zolang niemand het ziet 'mag' veel. Maar als je betrapt wordt moet je ook niet gaan zeuren.