Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 06 dec 2019 19:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 aug 2008 19:51 
Member

Beste forum gebruikers,

Is er een online database van frequenties per regio? Ik kan tot nu toe nog niets goeds vinden. Ik weet dat er frequentieboeken zijn, maar ik dit digitale tijdperk moet dat toch ook anders kunnen niet?

Graag jullie berichten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 aug 2008 21:11 
Member

Bedoel je zoiets als het NFP (Nationaal Frequentie Plan) of wat er daadwerkelijk wordt gebruikt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 aug 2008 06:53 
Member

Ik heb voor Friesland en Groningen wel PDFjes, die we op www.scannerforum.nl samen vullen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 aug 2008 16:20 
Member

Ik bedoel idd een lijst met frequenties van bv bedrijven etc etc.

Zo'n zelfde opsomming als er ook in het frequentieboek staat maar dan online.

Ik zal nog eens verder kijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 aug 2008 21:33 
Member

Ik denk dat je daarvoor beter op het Scanner forum kunt zijn. Daar is meer info te vinden over etherfrequenties :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 aug 2008 21:50 
Site Admin

En dan vraag je op dat forum om een lijst frequenties en dan krijg je als oplossing dat je maar het frequentietabellen boek moet kopen.

Toevallig kan ik de auteur van het boek, dus ik weet dat er véél werk werk in zit om alle gegevens zo up-to-date mogelijk te houden. Denk dan gegevens verkregen door anderen, deze eventueel verifiëren door ter plekke te luisteren, etc. Op het moment dat de boek uit de persen rolt, zijn de gegevens alweer achterhaald.

Een van de redenen dat het boek niet online wordt gepubliceerd, is dat dan niemand meer het boek koopt, en dat brengt geen vergoeding voor alle gedane moeite in het laatje.

Lijsten die je op internet vind zijn meestal schaamteloze kopieer en plak werken. Sterker nog, al zal je het meest recente boek digitaal overschrijven, dan zijn deze gegevens zoals eerder gezegd niet up-to-date.

Elke dag verdwijnen er wel frequenties en komen er nieuwe frequenties bij. De auteur van het boek houdt dit allemaal netjes bij tot het boek weer toe is aan de volgende druk. Tussentijds de bezitters van updates voorzien is er ook niet bij, omdat dan niemand de nieuwe druk zal kopen.

Wil je zelf verzekerd zijn van de nieuwste frequenties, zoek dan de frequentiebanden af en kom erachter wie op welke frequentie zit door te luisteren. Vraag je je af of een bedrijf een frequentie heeft, parkeer je auto/fiets dan in de buurt en zoek de banden af, eventueel met behulp van een frequentieteller of Close Call. Doe hetzelfde als je niet zeker weet of ze de frequentie gebruiken of het vermoeden hebt dat ze een andere frequentie gebruiken.

Hoor je een gebruikers en weet je niet wie dat is? Dan kan je deze altijd uitpeilen met een scanner/portofoon met s-meter, (ingebouwde) verzwakkers en verschillende antennes.

Allemaal methodes die worden gebruikt door mensen die er voor zorgen dat frequentielijsten/boeken zo up-to-date mogelijk worden gehouden. Voor je eigen regio leuk om te doen, voor een landelijk boek een hels karwei.

Ik kan als tip meegeven: als je zelf ooit van plan bent om frequenties te publiceren op een/je website, verzeker je er dan van dat deze frequenties ook echt daadwerkelijk worden gebruikt en dat de bedrijfsnamen niet veranderd zijn.

Dit forum heeft ook een rubriek voor frequenties, het staat iedereen vrij om een eigen topic aan te maken voor zijn of haar woonplaats/regio. Als meer mensen dit doen krijg je toch een aardig overzicht van wat waar te beluisteren is. Hier zal je nooit het advies krijgen om maar naar de boekhandel te fietsen om een boek te kopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 sep 2008 17:34 
Member

Remon, dat is nu precies wat we voor de lijsten die bijhou aan het doen zijn. ;)

Ik schat even dat 50% van de geverifieerde info in mijn lijsten niet in Johan zijn boek staat. Veel niet geverifieerde frequenties komen juist uit zijn boek... waardoor blijkt dat de info daarin wel wat verificatie kan gebruiken. :shock: 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 01 sep 2008 19:55 
Member

Overigens: Johan kan er ook niks aan doen, die is ook afhankelijk van derden om update aan te leveren. Hij kan niet zelf het hele land door en overal hele dagen gaan luisteren tenslotte. En hij heeft een dode-bomen product met een verwerkingstijd die iets langer is dan een PDFje maken, wat ook niet handig is met het oog op actueelheid. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 okt 2008 09:26 
Member

Misschien heb je hier wat aan ;)
http://www.aardbaan.com/freqdb/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 okt 2008 11:06 
Site Admin

Marvin schreef:
Misschien heb je hier wat aan ;)
http://www.aardbaan.com/freqdb/

Neeeeeeee hè. :evil:

Even een stukje gepikt van een ander forum:

Citaat:
Regelmatig wordt er bij verzoeken om frequenties verwezen naar de site van aardbaan.com. Ik wil een ieder er op wijzen dat de gegevens op deze site sterk verouderd zijn en daarom zeer vaak niet kloppen. Natuurlijk zullen er gegevens op staan die nog wel juist zijn maar helaas komt dit maar weinig voor. Mocht je reageren op een verzoek om frequenties en je plaatst een link naar een site, overtuig jezelf er eerst dan van of de gegevens wel juist zijn. Aan onjuiste info heeft zeker een beginnend luisteraar niets.

:wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur