Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 15 jul 2020 05:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 dec 2006 10:10 
Member

AANVULLING: 6 MAART (2007), 19.00 UUR

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een aantal TTI-TX446 porto's, en tot volle tevredenheid moet ik zeggen.

Ik lees hier verhalen over mensen die echt grote afstanden afleggen met hun PMR's, ik ben heel benieuwd hoe ver ik zal komen. Ik woon zelf op 14 hoog op een flat van 16 hoog in Wageningen. Om de flat heen staan geen andere flats of hoge gebouwen, ik zit hier echt op één van de hoogste punten in de omgeving hier. Ik ben heel benieuwd hoe ver ik zal kunnen zenden onder goede omstandigeheden. Zijn er mensen die enigzins in de buurt wonen wie ik zou kunnen DX-en?

Met mooi weer en een verrekijker kan ik vanaf het balkon als een heel klein stipje de toren van Amersfoort (=100 meter hoog en ong 40 km afstand) aan de horizon zien. Ik heb me altijd afgevraagd of zo'n afstand te bereiken zou zijn wanneer iemand zich daar ook op een hoog punt bevind

Dat DX-en is voor mij geheel nieuw, heb de porto's eigenlijk voor andere doeleinden aangeschaft maar het lijkt me leuk om eens te proberen wat voor een afstanden van deze hoogte te bereiken zijn. Wellicht iemand in Nederland die ook op een hoog punt woont of iemand die redelijk in de omgeving woont? Ik zal ook nog eens op het forum kijken hoe het DX-en in zijn werk gaat.

Ik ben heel benieuwd van jullie te horen en uiteraard ook naar de resultaten!

Laatst bijgewerkt door Tonkempen125 op 26 feb 2007 14:22, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 dec 2006 10:57 
Member

Met PMR dx heb ik nog geen ervaring maar ik heb wel op 23cm met 100mW op de 23ste verieping van een kantoorgebouw in utrecht verbinding gemaakt via de repeater in den bosch die op een flat van 6 hoog staat.

Dergelijke verbindingen lijken me met pmr zelfs makkelijker te gaan.

Morgen en overmorgen zijn er verbeterde condities voorspeld dus wie weet haal jij ook wel 100 km of meer.

PMR gateway ch 1 ctcss 2 Heusden, dinsdag 20:30 ronde BAR

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DX-en vanaf 16 hoog
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 dec 2006 15:13 
Member

Tonkempen125 schreef:
Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een aantal TTI-TX446 porto's, en tot volle tevredenheid moet ik zeggen.

Ik lees hier verhalen over mensen die echt grote afstanden afleggen met hun PMR's, ik ben heel benieuwd hoe ver ik zal komen. Ik woon zelf op 14 hoog op een flat van 16 hoog in Wageningen. Om de flat heen staan geen andere flats of hoge gebouwen, ik zit hier echt op één van de hoogste punten in de omgeving hier. Ik ben heel benieuwd hoe ver ik zal kunnen zenden onder goede omstandigeheden. Zijn er mensen die enigzins in de buurt wonen wie ik zou kunnen DX-en?

Met mooi weer en een verrekijker kan ik vanaf het balkon als een heel klein stipje de toren van Amersfoort (=100 meter hoog en ong 40 km afstand) aan de horizon zien. Ik heb me altijd afgevraagd of zo'n afstand te bereiken zou zijn wanneer iemand zich daar ook op een hoog punt bevind

Dat DX-en is voor mij geheel nieuw, heb de porto's eigenlijk voor andere doeleinden aangeschaft maar het lijkt me leuk om eens te proberen wat voor een afstanden van deze hoogte te bereiken zijn. Wellicht iemand in Nederland die ook op een hoog punt woont of iemand die redelijk in de omgeving woont? Ik zal ook nog eens op het forum kijken hoe het DX-en in zijn werk gaat.

Een FRN gateway zou bij jou ook leuk werken denk ik ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DX-en vanaf 16 hoog
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 dec 2006 16:15 
Moderator

Tonkempen125 schreef:

Op de buitenantenne en met de AOR5000 zal ik je in Woudenberg zeker kunnen horen, of het van porto naar porto ook zal gaan weet ik niet.
We kunnen wel een keer afspreken op een kanaal :P

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: DX / gateway
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 dec 2006 10:58 
Member

Dat van die FRN gateway zou een goede optie zijn, ook in verband met het glasvezel universiteitsnetwerk waar ik met internet op aangesloten zit, ware het niet dat ik vanaf april volgend jaar hier niet meer woon. Daarbij komt dat mijn porto niet 24 uur per dag aangesloten kan zijn omdat hij niet rechtstreeks op het stopcontact is aan te sluiten. Dat zou betekenen iedere dag opnieuw opladen.

Maar wanneer iemand zijn apparatuur beschikbaar stelt om hier op 16 hoog een gateway neer te zetten met een goede antenne en bijpassend (uiteraard legaal) vermogen houd ik me natuurlijk altijd aanbevolen! :lol:
Maar nogmaals, dat is dan tot hooguit april volgend jaar. Ik zal me eens verdiepen in de FRN-materie overigens...

Ik zal volgende week eens wat gaan proberen te DX-en, ik laat het nog wel even weten op welk kanaal en wanneer (zal waarschijnlijk het oproep kanaal 8 zijn)

Ton

Laatst bijgewerkt door Tonkempen125 op 14 dec 2006 11:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: DX
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 dec 2006 11:04 
Member

Overigens, wat roep je de ether in als je gaat DX-en? Ik begrijp dat je begint met CQ, CQ (Seek You), dan stel je jezelf voor?

In verband met privacy neem ik aan niet met je eigen werkelijke naam?

(niet te veel off-topic hoop ik)

Ton

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 dec 2006 11:13 
Member

De meeste mensen gebruiken een roepnaam, dit kan een zelf verzonnen naam zijn maar het kan ook een roepnaam van een dx groep zijn, zo ben ik bij de dx interesse groep aangesloten en gebruik ik op de vrije banden 19dig090, op de amateur banden gebruik ik uiteraard mijn amateur roepletters pe1rdw.

Niets weerhoud me er natuurlijk van om op pmr ook pe1rdw te gebruiken maar iedereen mag die roepletters gebruiken op pmr (liever niet natuurlijk)

PMR gateway ch 1 ctcss 2 Heusden, dinsdag 20:30 ronde BAR

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 dec 2006 17:34 
Member

Vanaf 14 hoog zonder belemmeringen kun je rekenen op ca. 25km als er geen condities zijn.Met condities gaat het verder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: CTCSS
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 jan 2007 14:24 
Member

Hallo iedereen,

Na een aantal drukke weken wil ik volgende week proberen te gaan DX-en voor de eerste keer vanaf 16 hoog hier in Wageningen. Ik begrijp dat kanaal 8 daarvoor het meest gebruikt wordt. Is er een bepaalde CTCSS toon die hiervoor gebruikt wordt? Ik begreep op het engelse forum dat de CTCSS 8 hiervoor nog wel eens wordt gebruikt. Moet ik dat hier ook doen?

Tony

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: CTCSS
Ongelezen berichtGeplaatst: 08 jan 2007 15:21 
Member

Tonkempen125 schreef:
Hallo iedereen,

Na een aantal drukke weken wil ik volgende week proberen te gaan DX-en voor de eerste keer vanaf 16 hoog hier in Wageningen. Ik begrijp dat kanaal 8 daarvoor het meest gebruikt wordt. Is er een bepaalde CTCSS toon die hiervoor gebruikt wordt? Ik begreep op het engelse forum dat de CTCSS 8 hiervoor nog wel eens wordt gebruikt. Moet ik dat hier ook doen?

Tony

Ik denk dat het handiger is als je ook een tijdstip noemt wanneer je de ether in gaat, misschien in het begin van de avond, dan zijn de meeste kinderen wel van het kanaal af. Ik denk overigens niet dat ik het signaal zal opvangen in Amsterdam, maar je weet maar nooit, misschien zijn er condities. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur