Radiohobby.nl

Hét forum over radiocommunicatie!
Het is nu 15 dec 2019 20:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2005 15:07 
Member

Ik heb een poos geleden een review plus modificatie tips geschreven voor deze portofoon:

http://shifty.demon.nl/reviews/radio/elro_wt03.php

Nu ze een paar vakantie's hebben gebruikt kan ik het volgende over zeggen:

geluidskwaliteit is niet erg goed, het is lastig om elkaar te verstaan met achtergrond geluiden. Bijvoorbeeld in de auto. Je went er wel aan en als je weet hoe je in de portofoon moet praten gaat het wel beter. Maar het is een beduidend minpuntje van de portofoon.

Squelch is slecht, je kan hem handmatig aanpassen via een draaiknopje op het circuit bord maar er is verder geen mogelijkheid dit via software aan te passen. Hiernaast is het zo dat de squelch bij slecht signaal maar half aan gaat. Terwijl er vaak nog wel een gesprek te voeren is, ook al ze je de squelch op zijn gevoeligst is dit nog niet perfect omdat hij dan teveel ruis van de omgeving pakt en vaak tijdens een bericht alsnog afbreekt. Of hij gaat bijvoorbeeld aan als je een bepaalde toon zegt of bepaalde geluidssterkte praat. Het gevolg is heel er happerige verbinding, op lange afstand.

Dit zijn de grootste negatieve dingen die ik ben tegengekomen.

Verder is de portofoon erg goedkoop, 40 euro voor een set van 2, met lader, accu's en headsets. Met behulp van de antenne mod op mij site kom je wel een stuk verder en is het bereik prima te noemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2005 15:16 
Member

even een opmerking over de porotofons

het bereik is gewoon Bagger!

waar ik met mijn motorola t5422 nog mormaal kon praten.
was het met die elro dingen geen commenucatie meer mogelijk.

Gr chatjozef

Stephan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 sep 2005 15:17 
Moderator

Shifty-PK schreef:
Ik heb een poos geleden een review plus modificatie tips geschreven voor deze portofoon:

http://shifty.demon.nl/reviews/radio/elro_wt03.php

Nu ze een paar vakantie's hebben gebruikt kan ik het volgende over zeggen:

geluidskwaliteit is niet erg goed, het is lastig om elkaar te verstaan met achtergrond geluiden. Bijvoorbeeld in de auto. Je went er wel aan en als je weet hoe je in de portofoon moet praten gaat het wel beter. Maar het is een beduidend minpuntje van de portofoon.

Squelch is slecht, je kan hem handmatig aanpassen via een draaiknopje op het circuit bord maar er is verder geen mogelijkheid dit via software aan te passen. Hiernaast is het zo dat de squelch bij slecht signaal maar half aan gaat. Terwijl er vaak nog wel een gesprek te voeren is, ook al ze je de squelch op zijn gevoeligst is dit nog niet perfect omdat hij dan teveel ruis van de omgeving pakt en vaak tijdens een bericht alsnog afbreekt. Of hij gaat bijvoorbeeld aan als je een bepaalde toon zegt of bepaalde geluidssterkte praat. Het gevolg is heel er happerige verbinding, op lange afstand.

Dit zijn de grootste negatieve dingen die ik ben tegengekomen.

Verder is de portofoon erg goedkoop, 40 euro voor een set van 2, met lader, accu's en headsets. Met behulp van de antenne mod op mij site kom je wel een stuk verder en is het bereik prima te noemen.

Welkom op het forum Shifty. :wink:
Dat zijn reviews en modificaties die we graag zien!
Mooi duidelijk en ook met foto's en voorbeelden, heel mooi.
Zo zie je maar dat de antenne het belangrijkste element is van de porto, zendvermogen is niet eens zo belangrijk als mensen meestal wel denken, als je een goede antenne hebt zal je meer ontvangen en beter afstralen.
Het modificatiegedeelte mag je ook nog even plaatsen in de modificatierubriek als je wilt.
Oh ja, ik ben nog benieuwd wat je met die frequenties bedoeld die niet vetgedrukt zijn!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 sep 2005 14:43 
Member

Chatjozef schreef:
even een opmerking over de porotofons

het bereik is gewoon Bagger!

waar ik met mijn motorola t5422 nog mormaal kon praten.
was het met die elro dingen geen commenucatie meer mogelijk.

Gr chatjozef

Als je de antenna gewoon standaard laat zijn deze inderdaad vrij slecht, maar met een makkelijk, snelle en ook nog eens mooie modificatie kan je dit dus met 300% verbeteren.

Gert Jan schreef:
Oh ja, ik ben nog benieuwd wat je met die frequenties bedoeld die niet vetgedrukt zijn!

Dit is de range van de frequentie, dit gaat op voor alle pmr portofoons. Als het goed is zijn alle pmr portofoons zo ingedeelt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 sep 2005 20:29 
Moderator

Shifty-PK schreef:
Dit is de range van de frequentie, dit gaat op voor alle pmr portofoons. Als het goed is zijn alle pmr portofoons zo ingedeelt.

Range zegt me helemaal niets, alle PMR appatatuur heeft als het goed is dezelfde frequentie's "aan boord".

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 sep 2005 11:55 
Member

Klopt, als je alleen pmr gebruikt is het op zich niet handing om te weten. Wel is het interesant voor mensen met een vhf portofoon en toch willen communiceren met de pmr portofoons.

'tis ook gewoon een leuk weetje

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 sep 2005 14:37 
Moderator

Shifty-PK schreef:
Klopt, als je alleen pmr gebruikt is het op zich niet handing om te weten. Wel is het interesant voor mensen met een vhf portofoon en toch willen communiceren met de pmr portofoons.

'tis ook gewoon een leuk weetje

Mensen met een UHF porto bedoel je zeker :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 okt 2005 23:44 
Member

ja, haal die 2 altijd door elkaar :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 jan 2006 12:07 
Member

Mijn website is weer in de lucht dus diegene die hadden ge-pmed kunnen hem weer lezen :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 jan 2006 16:00 
Moderator

Shifty-PK schreef:
Mijn website is weer in de lucht dus diegene die hadden ge-pmed kunnen hem weer lezen :wink:

Een kleine opmerking: ik lees het volgende op je site over het op juiste lengte knippen van de antenne:

"Knip nu langzaam steeds meer eraf totdat het signaal weer slechter wordt. Nu is je antenne uitgelijnd en kan je het dopje op de top van van antenne plaatsen voor een mooie afwerken!"

Als je signaal slechter geworden is is hij dus niet helemaal optimaal maar juist iets te kort.
Door twee identieke stukken te maken kan je dan door het knippen met de eerste de optimale lengte bepalen en dat toepassen op de tweede antenne die je dan uiteindelijk op je porto schroeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur